Βράχος

Συντονιστές: AΝΔΡΕΑΣ ΒΑΡΒΕΡΑΚΗΣ, silouan, george visvikis

Άβαταρ μέλους
KARKAR
Δημοσιεύσεις: 16856
Εγγραφή: Τετ Δεκ 08, 2010 6:18 pm

Βράχος

#1

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από KARKAR » Τρί Νοέμ 25, 2025 9:53 am

Βράχος.png
Βράχος.png (20.68 KiB) Προβλήθηκε 116 φορές
Τα σημεία A , B είναι σταθερά , όπως και ο κύκλος (O) . Από τα A ,B, διέρχεται μεταβλητός κύκλος ,

ο οποίος τέμνει τον (O) στα σημεία P ,T . Δείξτε ότι το τμήμα PT διέρχεται από σταθερό σημείο S ,

του τμήματος AB και με τα δεδομένα του σχήματος υπολογίστε το τμήμα AS .



Λέξεις Κλειδιά:
Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 17537
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Βράχος

#2

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Τρί Νοέμ 25, 2025 8:15 pm

KARKAR έγραψε:
Τρί Νοέμ 25, 2025 9:53 am
Τα σημεία A , B είναι σταθερά , όπως και ο κύκλος (O) . Από τα A ,B, διέρχεται μεταβλητός κύκλος ,

ο οποίος τέμνει τον (O) στα σημεία P ,T . Δείξτε ότι το τμήμα PT διέρχεται από σταθερό σημείο S ,

του τμήματος AB και με τα δεδομένα του σχήματος υπολογίστε το τμήμα AS .
.
Βράχος.png
Βράχος.png (34.54 KiB) Προβλήθηκε 74 φορές
.
Έστω R η ακτίνα του δοθέντα κύκλου (εδώ R=3). To κέντρο K του κύκλου που διέρχεται από τα A,B είναι στην μεσοκάθετο KC του AB.

Η δύναμη του σημείου S ως προς τον δοθένα κύκλο είναι PS\cdot ST= R^2-OS^2. Του ίδιου σημείου η δύναμη ως προς τον κόκκινο κύκλο είναι PS\cdot ST= KA^2-SK^2. Άρα

 R^2-OS^2= KA^2-SK^2= (AC^2+CK^2)-(CK^2+SC^2)= AC^2- SC^2, που σημαίνει

 \boxed {OS^2- SC^2 =  R^2- AC^2 = } σταθερό.

Άρα το S βρίσκεται στην κάθετο του σταθερού OC και η κάθετος αυτή διέρχεται από σταθερό σημείο του OC (τόπος του Απολλωνίου για σταθερή διαφορά τετραγώνων). Αυτό ολοκληρώνει το ζητούμενο.

Το μήκος AS είναι τώρα άμεσο για τα δοθέντα νούμερα (το αφήνω ως απλές πράξεις, άνευ ιδιαίτερης σημασίας).


Άβαταρ μέλους
KARKAR
Δημοσιεύσεις: 16856
Εγγραφή: Τετ Δεκ 08, 2010 6:18 pm

Re: Βράχος

#3

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από KARKAR » Τετ Νοέμ 26, 2025 12:40 pm

Βράχος.png
Βράχος.png (24.71 KiB) Προβλήθηκε 54 φορές
Παραθέτω αναλυτικότερο σχήμα για την τελική εύρεση της θέσης του S ( είναι η λύση του Μιχάλη ).

Δεν νομίζω όμως ότι ο υπολογισμός του AS είναι τόσο άμεσος , θα ήθελα μια λύση ...


Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 17537
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Βράχος

#4

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Τετ Νοέμ 26, 2025 5:21 pm

KARKAR έγραψε:
Τετ Νοέμ 26, 2025 12:40 pm
Δεν νομίζω όμως ότι ο υπολογισμός του AS είναι τόσο άμεσος , θα ήθελα μια λύση ...
.
Το αντίθετο. Το θέμα είναι πολύ απλό, και ορθότατα γράφω
.
Mihalis_Lambrou έγραψε:
Τρί Νοέμ 25, 2025 8:15 pm
Το μήκος AS είναι τώρα άμεσο για τα δοθέντα νούμερα (το αφήνω ως απλές πράξεις, άνευ ιδιαίτερης σημασίας).
.

Άφησα το θέμα συνειδητά διότι δεν προσθέτει τίποτα αλλά περνάει μόνο από επίπονες και ανιαρές αλλά τετριμμένες πράξεις.

Το κύριο και ενδιαφέρον μέρος της άσκησης να αποδειχθεί σταθερότητα του σημείου S. Η εύρεση του μήκους του AS χαλάει την κομψότητα και λιτότητα της άσκησης. Έχω τουλάχιστον τρεις τρόπους εύρεσης του μήκους αλλά η ενασχόληση με το θέμα είναι χωρίς ουσιαστική προσθήκη στις αρετές της άσκησης. Άλλωστε τα απαραίτητα Μαθηματικά είναι ήδη γραμμένα στα παραπάνω. Ας τα δούμε, κατά παρέκκλιση, γιατί θέλω να επισημάνω κάτι στο τέλος του παρόντος ποστ:

Επειδή το S είναι στην ευθεία AB που έχει εξίσωση y = \dfrac {-3x+7}{5} σημαίνει ότι  S\left ( x, \, \dfrac {-3x+7}{5} \right ) . Επίσης είναι
OS^2-SC^2= R^2-AC^2= 9 - \dfrac {17}{2}= \dfrac {1}{2}

Άρα έχουμε την εξίσωση

(x-0)^2+\left (  \dfrac {-3x+7}{5}-0 \right )^2- \left (x-  \dfrac {3}{2}\right )^2- \left (  \dfrac {-3x+7}{5}-\dfrac {1}{2} \right )^2 = \dfrac {1}{2}

Λύνοντας την εξίσωση (ανάγεται σε πρωτοβάθμια) θα βρούμε x= \dfrac {2}{3}, δηλαδή S\left ( \dfrac {2}{3},\, 1 \right ). Είναι τότε, από τις συντεταγμένες των A, S το μήκος \boxed {AS= \dfrac {\sqrt {34}}{3}}

Ας ξανατονίσω πως πιστεύω ότι πολύ καλά χειρίστηκα το θέμα αρχικά (δηλαδή απέφυγα τις ανούσιες πράξεις) για να μη χανόμαστε σε δευτερεύουσες λεπτομέρειες. Αλλιώς κινδυνεύουμε, όπως έγραψα και αλλού, να γίνουμε "pedantic", μία λέξη των παιδαγωγών που "developed a more negative meaning related to a specific type of tiresome, overly precise teaching.


Απάντηση

Επιστροφή σε “Γεωμετρία - Επίπεδο Θαλή/Ευκλείδη (Seniors)”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης