Ίσα γινόμενα σε πίνακα

Συντονιστές: achilleas, emouroukos, silouan

Άβαταρ μέλους
Al.Koutsouridis
Δημοσιεύσεις: 1810
Εγγραφή: Πέμ Ιαν 30, 2014 11:58 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Ίσα γινόμενα σε πίνακα

#1

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Al.Koutsouridis » Δευ Οκτ 30, 2023 1:11 pm

Σε κάθε κελί ενός 4 \times 4 πίνακα είναι γραμμένος ένας αριθμός, εξάλλου κάθε αριθμός είναι ίσος με το γινόμενο όλων των αριθμών που βρίσκονται σε γειτονικά κατά πλευρά κελιά. Ποιό μπορεί να είναι το μέγιστο πλήθος διαφορετικών αριθμών σε αυτό το πίνακα;



Λέξεις Κλειδιά:
Άβαταρ μέλους
Demetres
Γενικός Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 8989
Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
Επικοινωνία:

Re: Ίσα γινόμενα σε πίνακα

#2

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Demetres » Τρί Οκτ 31, 2023 3:56 pm

Δεν έχω κάποια «όμορφη» λύση. Ο πιο κάτω πίνακας δείχνει ότι μπορούμε να πετύχουμε τουλάχιστον 8 διαφορετικούς αριθμούς.

\displaystyle  \begin{tabular}{|c|c|c|c|} 
 \hline 
6 & 2 & -2 & 6  \\ \hline  
3 & -1/6 & -1/6 & -3  \\ \hline  
-3 & 1/6 & 1/6 & 3  \\ \hline  
-6 & 2 & -2 & -6  \\ \hline  
\end{tabular}

Θα δείξουμε ότι δεν μπορούμε να έχουμε περισσότερους. Γενικά ας υποθέσουμε ότι έχουμε τον πίνακα

\displaystyle  \begin{tabular}{|c|c|c|c|} 
 \hline 
a & b & c & d  \\ \hline  
e & f & g & h  \\ \hline  
i & j & k & \ell  \\ \hline  
m & n & o & p  \\ \hline  
\end{tabular}

Αν υποθέσουμε ότι κάποιο είναι ίσο με 0, τότε είναι όλα 0, άτοπο. Αλλιώς, έχουμε τα εξής:

\displaystyle a = be \implies e = \frac{a}{b}
\displaystyle b = afc \implies f = \frac{b}{ac}
\displaystyle  g = \frac{c}{bd} και \displaystyle  h = \frac{d}{c} από συμμετρία.
\displaystyle  e = afi \implies i = \frac{e}{af} = \frac{ac}{b^2}
\displaystyle  f = begj \implies j = \frac{f}{beg} = \frac{b^2d}{a^2c^2}
\displaystyle  k =\frac{c^2a}{d^2b^2} και \displaystyle  \ell = \frac{bd}{c^2} από συμμετρία.
\displaystyle  i = ejm \implies m= \frac{i}{ej} =\frac{a^2c^3}{b^3d}
\displaystyle  j = fikn \implies n= \frac{j}{fik} =\frac{b^5d^3}{a^3c^4}
\displaystyle  o =\frac{c^5a^3}{d^3b^4} και \displaystyle  p = \frac{d^2b^3}{c^3a} από συμμετρία.

Επειδή όμως m = in έχουμε \displaystyle  \frac{a^2c^3}{b^3d}  = \frac{b^3d^3}{a^2c^3} \implies (a/d)^4 = (b/c)^6
Επίσης, n = mjo οπότε έχουμε \displaystyle  \frac{b^5d^3}{a^3c^4}  =\frac{a^3c^6}{b^5d^3} \implies (a/d)^6 = (b/c)^{10}

Άρα \displaystyle  (b/c)^{18} = (a/d)^{12} = (b/c)^{20} που δίνει (b/c)^2 = 1 και c = \pm b. Ομοίως d = \pm a. Από τα πιο πάνω ο πίνακας γίνεται:

\displaystyle  \begin{tabular}{|c|c|c|c|} 
 \hline 
a & b & \pm b & \pm a  \\ \hline  
\pm a/b & \pm 1/a & \pm 1/a & \pm a/b  \\ \hline  
\pm a/b & \pm 1/a & \pm 1/a & \pm a/b \\ \hline  
\pm a & \pm b & \pm b & \pm a  \\ \hline  
\end{tabular}

Παρατηρούμε ότι πράγματι έχουμε το πολύ 8 διαφορετικούς αριθμούς. Τους \pm a, \pm b, \pm a/b, \pm 1/a.


Απάντηση

Επιστροφή σε “Άλγεβρα - Προχωρημένο Επίπεδο (Juniors)”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης