Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

Άβαταρ μέλους
S.E.Louridas
Δημοσιεύσεις: 5959
Εγγραφή: Σάβ Μαρ 21, 2009 10:53 am
Τοποθεσία: Aegaleo.
Επικοινωνία:

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#41

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από S.E.Louridas » Πέμ Ιουν 18, 2020 4:08 pm

Καταρχάς ξεκινούμε με την άποψη ότι για μία ακόμη χρονιά τα θέματα ήταν πολύ καλά και προ πάντων τίμια (ο όρος «τίμια» έχει βαρύνουσα σημασία). Επιτρέψτε μου όμως ένα σχόλιο που κατευθύνεται προς τους δημιουργούς των θεμάτων: Όπως έχουμε αναφερθεί και στο παρελθόν ο κατασκευαστής ενός θέματος θα πρέπει να μην προσανατολίζει τον λύτη σε στενή «λυτική» ας πούμε διαδικασία, όταν υπάρχει και μία τουλάχιστον λύση πιο εύκολη και πιο κομψή που ίσως να κατατάσσει το θέμα ή το ερώτημα π.χ. σε πλέον εύκολο από αυτό που αρχικά τοποθετείται. Για τούτο όπως είχα επισημάνει θα πρέπει ο δημιουργός θεμάτων, μόλις το δημιουργήσει να μετατραπεί σε «αντίπαλο» (σε εισαγωγικά λύτη του ίδιου του του εαυτού). Το φαινόμενο (όχι απαραίτητα μείζον, αλλά καθοριστικό) είχε παρουσιαστεί και σε ένα θέμα πέρυσι που το είχα επίσης επισημάνει στην αντίστοιχη συζήτηση. Όταν δίνεται π.χ. το ερώτημα {\Delta _2}: Υπολογίστε το \mathop {\lim }\limits_{x \to {x_0}} \left[ {\frac{1}{{f\left( x \right) - f\left( {{x_0}} \right)}} + \eta \mu \left( {\frac{1}{{x - {x_0}}}} \right)} \right] εννοείται από πλευράς απόλυτα σωστής μαθηματικής δεοντολογίας να λειτουργούν αυστηρά και αρμονικά όλες οι έννοιες που ενυπάρχουν στο θέμα αυτό. Όμως όπως είναι κατανοητό, το όριο αυτό μπορεί να ανεξαρτητοποιηθεί τόσο από το \eta \mu k\left( x \right), αφού όπως θα δούμε αν στη θέση του υπήρχε το \sigma \upsilon \nu t\left( x \right) όσο κύρια και από το \frac{1}{{x - {x_0}}}, αφού αν στη θέση του τοποθετούσαμε άλλη συνάρτηση του x πάλι το όριο θα έβγαινε  + \infty . Πράγματι για την τυχούσα συνάρτηση g:{\Cal R} \to {\Cal R},\;{\text{\mu \varepsilon }}\;g\left( {\Cal R} \right) = {\Cal R}, με g\left( {\Cal R} \right) = {\Cal R}, έχουμε \frac{1}{{f\left( x \right) - f\left( {{x_0}} \right)}} + \eta \mu (g\left( x \right)) \geqslant \frac{1}{{f\left( x \right) - f\left( {{x_0}} \right)}} - 1, με \frac{1}{{f\left( x \right) - f\left( {{x_0}} \right)}} > 0, όταν x \in \left( {0,1} \right). Άρα \mathop {\lim }\limits_{x \to {x_{\,0}}} \left[ {\frac{1}{{f\left( x \right) - f\left( {{x_0}} \right)}} - 1} \right] =  + \infty , οπότε \mathop {\lim }\limits_{x \to {x_0}} \left[ {\frac{1}{{f\left( x \right) - f\left( {{x_0}} \right)}} + \eta \mu g\left( x \right)} \right] =  + \infty .Όταν λοιπόν δίνεται το ειδικό \eta \mu \left( {\frac{1}{{x - {x_{\,0}}}}} \right), ενδεχομένως ο λύτης να αποκλείσει την σκέψη αυτή με το σκεπτικό: αφού δίνεται ότι το όριο αναφέρεται σε συγκεκριμένη συνάρτηση, άρα μόνο για αυτή θα πρέπει να υπολογίσω το όριο αυτό, αφού η αυστηρότητα το επιβάλει και έτσι επαναδιαπραγματεύεται με χάσιμο χρόνου, αδίκως. Θεωρώ λοιπόν ότι καλό είναι να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί σε τέτοια λεπτά σημεία των θεμάτων, που σίγουρα ανεβάζουν ακόμα περισσότερο τη δεδομένη δημιουργική ικανότητα θεμάτων και μάλιστα προς εξέταση.


edit: Ορθογραφικό.
τελευταία επεξεργασία από S.E.Louridas σε Πέμ Ιουν 18, 2020 8:24 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.


S.E.Louridas

1.Μιλώ, μόνο όταν έχω να πώ κάτι καλύτερο από την σιωπή (Πυθαγόρας).
2.Οι αξίες αντανακλώνται, Δεν επιβάλλονται.
3.Είναι Κορυφαία η κάθε στιγμή επίλυσης ενός Μαθηματικού προβλήματος.

Λέξεις Κλειδιά:
KostasLegeonaire
Δημοσιεύσεις: 1
Εγγραφή: Τετ Σεπ 04, 2019 5:00 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#42

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από KostasLegeonaire » Πέμ Ιουν 18, 2020 8:05 pm

Καλησπέρα κι' από 'μένα, καταρχάς να επισημάνω πως ως νέος συνάδελφος δεν έχω ακόμα διδάξει στη Γ' Λυκείου, γι' αυτό ίσως είμαι λίγο άμαθος ως προς την κουλτούρα των θεμάτων.
Μου κάνει λοιπόν εντύπωση πως δεν έχει σχολιαστεί το γεγονός πως τα θέματα διέπονται από μία φιλοσοφία "διευκόλυνσης" στο βαθμό που κάποια ερωτήματα σχεδόν αυτοακυρώνονται.
Αναφέρομαι στο γεγονός πως στο θέμα Β οι απαντήσεις σε διάφορα υποερωτήματα δίνονται στο αμέσως επόμενο υποερώτημα.
Δηλαδή, Β1: Βρες τη σύνθετη συνάρτηση (που στη συγκεκριμένη περίπτωση από μόνο του μου φαίνεται όχι απλό, απλούστατο),
όμως Β2: Αστο, μη την βρεις, πάρτην έτοιμη μαζί με το πεδίο ορισμού της, κάτσε απόδειξε ότι είναι 1-1 και βρες την αντίστροφή της,
αλλά Β3: Τελικά δε την θέλω την αντίστροφη, την έχω ήδη, πάρτην να την έχεις κι εσυ, μήπως μπορείς να μου πεις τίποτα για τη μονοτονία της;
Πάλι καλά που στο Β4 η διατύπωση δεν ήταν: Βρες σε παρακαλώ τα όρια, δεν έχω περιθώρια (να σου χαρίσω περισσότερες μονάδες).
Στο δε Γ, επειδή μάλλον δεν θέλαν να επαναλάβουν το μοτίβο του στυλ "Γ1: βρες το λ και Γ2: αν λ=1..." είπαν "Απόδειξε ότι λ=1, μπας και περάσει σαν κάτι διαφορετικό...
Να προσθέσουμε σ' αυτά, το γεγονος πως απο τις 25 μονάδες απλής θεωρίας (ορισμοι, έτοιμο αντιπαράδειγμα-sos του βιβλίου κτλ) οι 11 ήταν Σ-Λ που σημαίνει σιγουράκι για τον καλούτσικα και άνω διαβασμένο, τζόγος-δώρο για τον αδιάβαστο.
Το δε Γ4, θα ήταν ενδιαφέρον, αν δεν ήταν πλέον σχεδόν κλισέ (Σας λέει κάτι το περσινό Γ4 με το ρυθμό μεταβολής του εμβαδού τριγώνου;)
Μήπως και στη Γ τάξη να καταργήσουμε τις πανελλήνιες και να έχουμε κι εκεί μία έτοιμη τράπεζα, απ' όπου θα κληρώνονται τα θέματα;
Αναρωτιέμαι δηλαδή, πώς στοιχειωδώς προετοιμασμένος υποψήφιος μπορεί να καταφέρει να πέσει κάτω απ΄το 75, άντε 70.
Θυμίζω πως από τους 100.000 υποψήφιους περνάνε χοντρικά οι 80.000 και αναρωτιέμαι τι είδους φοιτητές, οπότε και κατ' επέκταση σχολές μπορούμε να περιμένουμε να έχουμε και δεν αναφέρομαι μόνο στις θετικές επιστήμες...
Αυτά για την ώρα, δε βρήκα ακόμα χρόνο να δω τα θέματα του παλαιού.


revan085
Δημοσιεύσεις: 49
Εγγραφή: Παρ Ιουν 09, 2017 11:10 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#43

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από revan085 » Πέμ Ιουν 18, 2020 9:51 pm

killbill έγραψε:
Πέμ Ιουν 18, 2020 3:50 pm
Το Γ2 παλαιού, υπάρχει επίσης και στην άσκηση 12 ερώτημα (ιι) Β ομάδας σελίδα 153 του σχολικού.(συγνώμη αν έχει αναφερθεί ξανά, είδα μόνο για την 3 στις Γενικές που αναφέρθηκε )
Πολύ σωστή η παρατήρηση αυτή!!! (για την άσκηση 3 στις γενικές ασκήσεις της γ ομάδας του 2ου Κεφαλαίου)
Στο βιβλίο μάλιστα δεν υπάρχει σχήμα, αφού πρέπει να καλυφθούν όλες οι περιπτώσεις για τη γωνία...
Διαβάζοντας κάποιος όμως το σχολικό λυσάρι, θα διαπιστώσει ότι στη λύση έχει μόνο την απόδειξη στην περίπτωση της οξείας γωνίας (με το σχήμα που δόθηκε στις εξετάσεις) και στη συνέχεια ως δια μαγείας, η συνάρτηση παραγωγίζεται στο (0,π) :wallbash:

Γενικά το σχολικό βιβλίο όσο και να το ψάξεις, όλο και κάτι θα βρίσκεις να του διορθώνεις. Τι να του διορθώσεις δηλαδή, που αν δεν βγει η διόρθωση από το Υπουργείο δεν μπορείς να του αλλάξεις ούτε την άνω τελεία...

Τουλάχιστον στις εξετάσεις δόθηκε το σχήμα με την οξεία γωνία, πιστεύω με σκοπό να εξεταστούν οι υποψήφιοι σε απαραίτητες γεωμετρικές έννοιες. Και πάλι όμως, επειδή μιλάμε για σχολιασμό των θεμάτων, το πράγμα "μπάζει".
Αντίστοιχα έμπαζε και το Θέμα Β (ερώτημα Β1) των επαναληπτικών εξετάσεων του 2017 το οποίο επίσης είναι εμπνευσμένο από το βιβλίο (Ανάλυση, Ενότητα 2.7 Άσκηση 9 Α΄Ομάδας και λύση αυτής στο αντίστοιχο λυσάρι).

Μιας και μιλάμε για σχολιασμό θεμάτων, μέσα από αυτή την αστοχία οφείλω να επισημάνω κάποια πράγματα που παλιά τα λέγαμε κάθε μέρα και πλέον τα λέμε μία στο τόσο. Και δεν κρατάει λίγο καιρό αυτή η ιστορία. Από το καλοκαίρι του 2015 κόψανε τους μιγαδικούς. Κλείσαμε πενταετία!!! Το παράλογο πήρε σάρκα και οστά και κινδυνεύουμε εμείς να γίνουμε παράλογοι στα μάτια άλλων!!!
1. Είχε προηγηθεί το 2010 η αφαίρεση της έννοιας του αορίστου ολοκληρώματος (κλείσαμε δεκαετία) και το έγκλημα ολοκληρώθηκε λίγο πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς 2015-16 που αφαίρεσαν και τη συνάρτηση-ολοκλήρωμα (κλεισμένη πενταετία πρακτικά).
2. Η ύλη στην Τρίτη Λυκείου ειδικά μετά την αφαίρεση των Μιγαδικών είναι πάρα πολύ μικρή σε σχέση με προηγούμενα έτη, με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί δραματικά και η γκάμα ασκήσεων.
3. Το σχολικό βιβλίο έχει και αυτό τα ελαττώματά του. Κάποιοι έχουν επισημάνει πολλά από αυτά, όμως η μόνη διόρθωση που έχει κάνει το Υπουργείο και μάλιστα με ένα χρόνο καθυστέρηση, αφορούσε διόρθωση τυπογραφικού λάθους στην ανίσωση \left | sinx \right |\leqslant \left | x \right |,\forall x\in \mathbb{R} που είχε προέλθει από την επανατύπωση του βιβλίου το 2016 (δεν είχε το ίσον).
4. Είναι η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά που δεν εξετάζεται το μάθημα της Γεωμετρίας στις Προαγωγικές Εξετάσεις της Β΄ Λυκείου.

Λογικό είναι να συμπεράνουμε ότι όλα αυτά βγάζουν "στη σέντρα" όσες ασκήσεις του τωρινού βιβλίου της Γ΄ Λυκείου (Ανάλυση) απαιτούν γνώσεις Γεωμετρίας.
Προσωπικά συμφωνώ με τη λογική του να διδάσκονται και να εξετάζονται τέτοιες ασκήσεις, καθώς μιλάμε για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Δεν μπορεί κάποιος να βάζει υψηλούς ακαδημαϊκούς στόχους και να μη θέλει να μάθει τις σχέσεις που εκφράζουν το εμβαδό και την περίμετρο ενός κύκλου.
Πρέπει όμως να γίνεται με προσοχή. Δυστυχώς το Θέμα Γ του Παλαιού Συστήματος, πάρθηκε από άσκηση που είναι ελλιπώς λυμένη από το σχολικό λυσάρι.
Παλαιότερα, το Κεφάλαιο των Μιγαδικών την έκανε μια χαρά τη συγκεκριμένη δουλειά αφού ως επί το πλείστον λαμβάνονταν από εκεί τέτοιες ασκήσεις και σουλουπωνόταν το πράγμα!!!

Όπως και να 'χει, πρέπει οπωσδήποτε το Υπουργείο να επαναφέρει τους Μιγαδικούς!!! Κυρίως διότι είναι απαραίτητοι για τις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που τους απαιτούν και στις περισσότερες από αυτές τους θεωρούν ακόμη διδαγμένους από το σχολείο...


th. zaxarakis
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: Παρ Μαρ 29, 2013 6:41 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#44

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από th. zaxarakis » Παρ Ιουν 19, 2020 4:02 pm

Αυτή η ενότητα δεν θα είχε λόγο ύπαρξης αν οι εξετάσεις γίνονταν με τράπεζα θεμάτων!
Σε αυτήν την περίπτωση θα είχε λόγο ύπαρξης είτε σε εξετάσεις μαθηματικού τμήματος είτε σε μαθηματικούς διαγωνισμούς!
Δεν θα υπήρχε το άγχος μήπως τα θέματα μοιάζουν με τα θέματα κάποιου βοηθήματος!
Οι μαθητές θα εξετάζονταν πιο δίκαια με την τράπεζα θεμάτων γιατί οι πανελλαδικές στα μαθηματικά δεν είναι διαγωνισμός μαθηματικών ταλέντων!
Κάποια στιγμή πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι οι Πανελλαδικές εξετάσεις δεν γίνονται για να διαφημίζουν οι καθηγητές τις ικανότητές τους ή τις γνώσεις τους!(ή οτιδήποτε θεωρεί ο κάθε μαθηματικός ότι πρέπει να διαφημίσει).
Αν κάνει κάποιος μια βόλτα στις μαθηματικές ομάδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα καταλάβει τι εννοώ!

Υ.Γ.: Δεν θα ήταν ωραίο αν η Ε.Μ.Ε. καθιέρωνε ένα διαγωνισμό για καθηγητές;
(Για να δούμε τελικά πόσα απίδια βάζει ο σάκος!)


Τσιαλας Νικολαος
Δημοσιεύσεις: 789
Εγγραφή: Σάβ Ιαν 17, 2015 1:04 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#45

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Τσιαλας Νικολαος » Παρ Ιουν 19, 2020 4:17 pm

Αυτό με την τράπεζα θεμάτων δεν το κατάλαβα ποτέ.... Μήπως να γράφουμε ιστορία καλύτερα να τελειωνουμε;


th. zaxarakis
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: Παρ Μαρ 29, 2013 6:41 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#46

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από th. zaxarakis » Παρ Ιουν 19, 2020 4:35 pm

Τσιαλας Νικολαος έγραψε:
Παρ Ιουν 19, 2020 4:17 pm
Αυτό με την τράπεζα θεμάτων δεν το κατάλαβα ποτέ.... Μήπως να γράφουμε ιστορία καλύτερα να τελειωνουμε;
Ιστορία γράφουν(οι μαθητές) εδώ και πάρα πολλά χρόνια!
Εμάς δεν μας συμφέρει να το δούμε για να μην χαλάσουμε τη βόλεψή μας!
Στην χαλάρωση της καλοκαιρινής περιόδου καλό θα ήταν όλοι μας να κάναμε μια καταμέτρηση:
Σε σύνολο 100 μονάδων πόσες παίρνει κάποιος υποψήφιος αν ξέρει απέξω θεωρία και μεθοδολογίες στα φετινά θέματα!


knkn
Δημοσιεύσεις: 20
Εγγραφή: Πέμ Δεκ 25, 2008 1:41 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#47

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από knkn » Παρ Ιουν 19, 2020 4:43 pm

Κρατάει χρόνια και χρόνια η συζήτηση για το ποια θέματα μαθηματικών είναι τα σωστά για τις εισαγωγικές εξετάσεις. Έχω την εντύπωση ότι η συζήτηση αυτή έχει φέρει αποτελέσματα. Το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχουν αρκετά ερωτήματα κοντά σε ασκήσεις του σχολικού βιβλίου δείχνει ότι το αίτημα αυτό της πλειοψηφίας των μαθηματικών έγινε αποδεκτό από τις επιτροπές των τελευταίων ετών και νομίζω η αλλαγή αυτή είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.


Τσιαλας Νικολαος
Δημοσιεύσεις: 789
Εγγραφή: Σάβ Ιαν 17, 2015 1:04 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#48

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Τσιαλας Νικολαος » Παρ Ιουν 19, 2020 4:44 pm

th. zaxarakis έγραψε:
Παρ Ιουν 19, 2020 4:35 pm
Τσιαλας Νικολαος έγραψε:
Παρ Ιουν 19, 2020 4:17 pm
Αυτό με την τράπεζα θεμάτων δεν το κατάλαβα ποτέ.... Μήπως να γράφουμε ιστορία καλύτερα να τελειωνουμε;
Ιστορία γράφουν(οι μαθητές) εδώ και πάρα πολλά χρόνια!
Εμάς δεν μας συμφέρει να το δούμε για να μην χαλάσουμε τη βόλεψή μας!
Στην χαλάρωση της καλοκαιρινής περιόδου καλό θα ήταν όλοι μας να κάναμε μια καταμέτρηση:
Σε σύνολο 100 μονάδων πόσες παίρνει κάποιος υποψήφιος αν ξέρει απέξω θεωρία και μεθοδολογίες στα φετινά θέματα!
Άρα έσεις θέλετε να κάνουμε και τις υπόλοιπες μονάδες "ιστορία" ;


th. zaxarakis
Δημοσιεύσεις: 7
Εγγραφή: Παρ Μαρ 29, 2013 6:41 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#49

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από th. zaxarakis » Παρ Ιουν 19, 2020 5:24 pm

Τσιαλας Νικολαος έγραψε:
Παρ Ιουν 19, 2020 4:44 pm
th. zaxarakis έγραψε:
Παρ Ιουν 19, 2020 4:35 pm
Τσιαλας Νικολαος έγραψε:
Παρ Ιουν 19, 2020 4:17 pm
Αυτό με την τράπεζα θεμάτων δεν το κατάλαβα ποτέ.... Μήπως να γράφουμε ιστορία καλύτερα να τελειωνουμε;
Ιστορία γράφουν(οι μαθητές) εδώ και πάρα πολλά χρόνια!
Εμάς δεν μας συμφέρει να το δούμε για να μην χαλάσουμε τη βόλεψή μας!
Στην χαλάρωση της καλοκαιρινής περιόδου καλό θα ήταν όλοι μας να κάναμε μια καταμέτρηση:
Σε σύνολο 100 μονάδων πόσες παίρνει κάποιος υποψήφιος αν ξέρει απέξω θεωρία και μεθοδολογίες στα φετινά θέματα!
Άρα έσεις θέλετε να κάνουμε και τις υπόλοιπες μονάδες "ιστορία" ;
Όταν το 70% των υποψηφίων κάθε χρόνο γράφει κάτω από 12 στα 20 με απασχολούν οι μονάδες και όχι οι υπόλοιπες μονάδες!
Για τις υπόλοιπες μονάδες φροντίζουν οι μαθηματικοί διαγωνισμοί!


achilleas
Γενικός Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 3014
Εγγραφή: Τρί Σεπ 15, 2009 3:32 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#50

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από achilleas » Παρ Ιουν 19, 2020 7:20 pm

Κάποια από τα τελευταία μηνύματα διεγράφησαν σύμφωνα με τον κανονισμό του forum. Θυμίζουμε την αρχική ανάρτηση
Επιτροπή Θεμάτων 2020 έγραψε:
Τετ Ιουν 17, 2020 8:47 am
Σε αυτήν την συζήτηση μπορούμε να σχολιάσουμε (η επίλυσή τους συζητείται εδώ) τα φετινά θέματα μαθηματικών προσανατολισμού 2020 για τα ημερήσια Γ.Ε.Λ. Παρακαλείσθε όπως ο σχολιασμός -κριτική να βασίζεται σε επιστημονικά επιχειρήματα, να είναι ευπρεπής και να μην δημιουργεί εσφαλμένες εντυπώσεις.
Φιλικά,

Αχιλλέας


Alexis14
Δημοσιεύσεις: 18
Εγγραφή: Τρί Ιουν 24, 2014 4:08 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#51

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Alexis14 » Παρ Ιουν 19, 2020 9:32 pm

KostasLegeonaire έγραψε:
Πέμ Ιουν 18, 2020 8:05 pm
Μου κάνει λοιπόν εντύπωση πως δεν έχει σχολιαστεί το γεγονός πως τα θέματα διέπονται από μία φιλοσοφία "διευκόλυνσης" στο βαθμό που κάποια ερωτήματα σχεδόν αυτοακυρώνονται.
Αναφέρομαι στο γεγονός πως στο θέμα Β οι απαντήσεις σε διάφορα υποερωτήματα δίνονται στο αμέσως επόμενο υποερώτημα.
Δηλαδή, Β1: Βρες τη σύνθετη συνάρτηση (που στη συγκεκριμένη περίπτωση από μόνο του μου φαίνεται όχι απλό, απλούστατο),
όμως Β2: Αστο, μη την βρεις, πάρτην έτοιμη μαζί με το πεδίο ορισμού της, κάτσε απόδειξε ότι είναι 1-1 και βρες την αντίστροφή της,
αλλά Β3: Τελικά δε την θέλω την αντίστροφη, την έχω ήδη, πάρτην να την έχεις κι εσυ, μήπως μπορείς να μου πεις τίποτα για τη μονοτονία της;
Πάλι καλά που στο Β4 η διατύπωση δεν ήταν: Βρες σε παρακαλώ τα όρια, δεν έχω περιθώρια (να σου χαρίσω περισσότερες μονάδες).
H φιλοσοφία "διευκόλυνσης" έχει την εξής λογική: Αν ο μαθητής δεν απαντήσει στο Β1 ή βρει λάθος αποτέλεσμα, θα καταδικαστεί να μηδενιστεί και στο επόμενο ερώτημα. Έτσι, δίνοντας τη συνάρτηση-σύνθεση στα δεδομένα του Β2, του δίνει την ευκαιρία να απαντήσει στο ερώτημα αυτό, όπου το ζητούμενο είναι η εύρεση της αντίστροφης.


michelm
Δημοσιεύσεις: 15
Εγγραφή: Πέμ Ιαν 22, 2009 4:17 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#52

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από michelm » Παρ Ιουν 19, 2020 10:52 pm

KostasLegeonaire έγραψε:
Πέμ Ιουν 18, 2020 8:05 pm
Καλησπέρα κι' από 'μένα, καταρχάς να επισημάνω πως ως νέος συνάδελφος δεν έχω ακόμα διδάξει στη Γ' Λυκείου, γι' αυτό ίσως είμαι λίγο άμαθος ως προς την κουλτούρα των θεμάτων.
Μου κάνει λοιπόν εντύπωση πως δεν έχει σχολιαστεί το γεγονός πως τα θέματα διέπονται από μία φιλοσοφία "διευκόλυνσης" στο βαθμό που κάποια ερωτήματα σχεδόν αυτοακυρώνονται.
Αναφέρομαι στο γεγονός πως στο θέμα Β οι απαντήσεις σε διάφορα υποερωτήματα δίνονται στο αμέσως επόμενο υποερώτημα.
Δηλαδή, Β1: Βρες τη σύνθετη συνάρτηση (που στη συγκεκριμένη περίπτωση από μόνο του μου φαίνεται όχι απλό, απλούστατο),
όμως Β2: Αστο, μη την βρεις, πάρτην έτοιμη μαζί με το πεδίο ορισμού της, κάτσε απόδειξε ότι είναι 1-1 και βρες την αντίστροφή της,
αλλά Β3: Τελικά δε την θέλω την αντίστροφη, την έχω ήδη, πάρτην να την έχεις κι εσυ, μήπως μπορείς να μου πεις τίποτα για τη μονοτονία της;
Πάλι καλά που στο Β4 η διατύπωση δεν ήταν: Βρες σε παρακαλώ τα όρια, δεν έχω περιθώρια (να σου χαρίσω περισσότερες μονάδες).
Στο δε Γ, επειδή μάλλον δεν θέλαν να επαναλάβουν το μοτίβο του στυλ "Γ1: βρες το λ και Γ2: αν λ=1..." είπαν "Απόδειξε ότι λ=1, μπας και περάσει σαν κάτι διαφορετικό...
Να προσθέσουμε σ' αυτά, το γεγονος πως απο τις 25 μονάδες απλής θεωρίας (ορισμοι, έτοιμο αντιπαράδειγμα-sos του βιβλίου κτλ) οι 11 ήταν Σ-Λ που σημαίνει σιγουράκι για τον καλούτσικα και άνω διαβασμένο, τζόγος-δώρο για τον αδιάβαστο.
Το δε Γ4, θα ήταν ενδιαφέρον, αν δεν ήταν πλέον σχεδόν κλισέ (Σας λέει κάτι το περσινό Γ4 με το ρυθμό μεταβολής του εμβαδού τριγώνου;)
Μήπως και στη Γ τάξη να καταργήσουμε τις πανελλήνιες και να έχουμε κι εκεί μία έτοιμη τράπεζα, απ' όπου θα κληρώνονται τα θέματα;
Αναρωτιέμαι δηλαδή, πώς στοιχειωδώς προετοιμασμένος υποψήφιος μπορεί να καταφέρει να πέσει κάτω απ΄το 75, άντε 70.
Θυμίζω πως από τους 100.000 υποψήφιους περνάνε χοντρικά οι 80.000 και αναρωτιέμαι τι είδους φοιτητές, οπότε και κατ' επέκταση σχολές μπορούμε να περιμένουμε να έχουμε και δεν αναφέρομαι μόνο στις θετικές επιστήμες...
Αυτά για την ώρα, δε βρήκα ακόμα χρόνο να δω τα θέματα του παλαιού.
Προσέξτε ότι αυτά που δίνονται είναι οι απαντήσεις, όχι οι λύσεις. Συνεπώς, οι μονάδες κάθε ερωτήματος κερδίζονται μόνο με τη λύση του ερωτήματος. Αυτό που ορθώς κάνει η επιτροπή με τη συγκεκριμένη διατύπωση, είναι να δίνει ευκαιρίες για επίλυση έστω και ενός ερωτήματος, ανεξάρτητα από την επιτυχή αντιμετώπιση του προηγούμενου. Να μην ξεχνάμε ότι οι διαγωνιζόμενοι δεν είναι Μαθηματικοί...


Άβαταρ μέλους
Soteris
Δημοσιεύσεις: 466
Εγγραφή: Δευ Ιούλ 21, 2014 1:59 pm
Τοποθεσία: Λάρνακα, Κύπρος

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#53

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Soteris » Δευ Ιουν 22, 2020 11:00 am

Demetres έγραψε:
Τετ Ιουν 17, 2020 1:02 pm
Θα κάνω ένα άσχετο με τα θέματα σχόλια αλλά σχετικό με τη γραφή τους.

Στο Θέμα Α1 διαβάζουμε «...να αποδείξετε ότι για κάθε αριθμό η μεταξύ των...» το οποίο δεν βγάζει νόημα εκτός και αν διαβάσεις πιο κάτω για να κατανοήσεις ότι το «η» δεν είναι λέξη αλλά αριθμός.

Οι μεταβλητές πρέπει πάντα να είναι σε πλάγια μορφή για να αποφεύγονται τέτοια προβλήματα. Δηλαδή να έλεγε «...να αποδείξετε ότι για κάθε αριθμό \eta μεταξύ των...».

Ζητάω πολλά αν πω ότι είναι καιρός πλέον τα δοκίμια των Πανελληνίων στα Μαθηματικά να γράφονται σε latex;
Επειδή φίλε μου οι Παγκύπριες είναι γραμμένες σε LaTeX και έμειναν οι Πανελλήνιες; :D


Σωτήρης Λοϊζιάς
Άβαταρ μέλους
Demetres
Γενικός Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 8989
Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
Επικοινωνία:

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#54

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Demetres » Τρί Ιουν 23, 2020 10:41 am

Soteris έγραψε:
Δευ Ιουν 22, 2020 11:00 am
Demetres έγραψε:
Τετ Ιουν 17, 2020 1:02 pm
Θα κάνω ένα άσχετο με τα θέματα σχόλια αλλά σχετικό με τη γραφή τους.

Στο Θέμα Α1 διαβάζουμε «...να αποδείξετε ότι για κάθε αριθμό η μεταξύ των...» το οποίο δεν βγάζει νόημα εκτός και αν διαβάσεις πιο κάτω για να κατανοήσεις ότι το «η» δεν είναι λέξη αλλά αριθμός.

Οι μεταβλητές πρέπει πάντα να είναι σε πλάγια μορφή για να αποφεύγονται τέτοια προβλήματα. Δηλαδή να έλεγε «...να αποδείξετε ότι για κάθε αριθμό \eta μεταξύ των...».

Ζητάω πολλά αν πω ότι είναι καιρός πλέον τα δοκίμια των Πανελληνίων στα Μαθηματικά να γράφονται σε latex;
Επειδή φίλε μου οι Παγκύπριες είναι γραμμένες σε LaTeX και έμειναν οι Πανελλήνιες; :D

Δεκτό Σωτήρη αλλά τυπογραφικά το γραπτό των Παγκυπρίων είναι πολύ καλύτερο από των Πανελληνίων.


killbill
Δημοσιεύσεις: 230
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 08, 2009 1:34 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#55

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από killbill » Τρί Ιουν 23, 2020 4:36 pm

Δεν ξέρω αν έχει κάποια αξία, αλλά το αναφέρω μιας και σήμερα έγινε η διαπίστωση.
Όσον αφορά το θέμα Γ στο ΠΑΛΑΙΟ σύστημα, και συγκεκριμένα το ερώτημα Γ2, στις λύσεις της αντίστοιχης άσκησης 3 σελ. 173 του σχολικού βιβλίου, η αντιμετώπιση του τριγωνομετρικού τριωνύμου που προκύπτει γίνεται με χρήση του τριγωνομετρικού τύπου του διπλάσιου γωνίας που είναι εκτός ύλης (αν και δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος να λυθεί κατ' αυτόν τον τρόπο).
Το γεγονός αυτό όμως, είχε τη συνέπεια, μαθητής κατά τη διάρκεια της χρονιάς όταν μελέτησε τη συγκεκριμένη άσκηση και κοίταξε στις λύσεις, και είδε τη χρήση του τύπου διπλασίου γωνίας, να σημειώσει την άσκηση με Χ μή δίνοντας σημασία. Θεώρησε δηλαδή ότι θα είναι εκτός ύλης αφού καταλήγει να χρησιμοποιεί τον τύπο διπλασίου γωνίας. Έτσι στην επανάληψή του δεν κοίταξε αυτή την άσκηση, αφού τη θεώρησε εκτός ύλης...
Τον "πήραν στο λαιμό του" οι λύσεις του σχολικού...? Ατυχία?


killbill
Δημοσιεύσεις: 230
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 08, 2009 1:34 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#56

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από killbill » Τρί Ιουν 23, 2020 4:57 pm

Πάνος Κ. έγραψε:
Τετ Ιουν 17, 2020 9:12 pm
Καλησπέρα, διαβάζω ότι πρέπει να γράψω σε Latex, δεν έχω μάθει ακόμα τι είναι αλλά θα το προσπαθήσω. Μπορεί να βοηθήσει κάποιος στην παρακάτω ερώτηση για το Γ4 στα νέα θέματα; Ποιο είναι το λάθος αν θεωρήσω το M(a,y) και B(x_b , 0) άρα M(a(t),y(t)) επομένως y(t)=\frac{1}{1-a(t)}=>y^\prime(t) = \frac{a^\prime(t)}{(1-a(t))^2}=\frac{-a(t)}{3(1-a(t))^2}. Άρα η εφαπτομένη γίνεται y-f(a)=f^\prime(a)(x-a)<=>0-f(a)=f^\prime(a)(x_b-a)<=>-y(t)=y^\prime(t)(x_b(t)-a(t))<=>--\frac{1}{1-a(t)}=\frac{-a(t)}{3(1-a(t))^2}(x_b(t)-a(t)) <=>3(1-a(t))=a(t)(x_b(t)-a(t)) (1)

Για t=t_0 ... x_b(t_0)=-7

Παραγωγίζοντας την (1):
-3a^\prime(t)=a^\prime(t)(x_b(t)-a(t))+a(t)((x_b^\prime(t)-a^\prime(t)) και για t=t_0 έχω
-1=\frac{1}{3}(-7+1)-1(x_b^\prime(t_0)-\frac{1}{3}) <=> x_b^\prime(t_0)= -\frac{2}{3}

Καταλαβαίνω ότι υπάρχει λάθος στο συλλογισμό αλλά πού;;
Είναι μια πολύ εύλογη απορία! Μια πολύ απλή ερμηνεία που δίνω εγώ σε αυτό το ερώτημα, που δεν ξέρω αν θα συμφωνήσετε απόλυτα ή και καθόλου, είναι η εξής:

Όταν γράφεις την εξίσωση εφαπτομένης πχ στο a, γράφεις  y-f(a)= f'(a) (x-a) σωστά;
Δεν γράφεις y-f(a)=[f(a)]'(x-a) γιατί τότε θα ήταν πάντα  [f(a)]'=0
Δηλαδή πρώτα παραγωγίζουμε την f(x) και μετά θέτουμε όπου x το a.

Ακολουθώντας ακριβώς αυτή τη λογική και στη περίπτωση που μπαίνει η έννοια του χρόνου, θα πρέπει πρώτα να βρούμε την παράγωγο της f(x) και στη συνέχεια όπου x να θέσουμε τη χρονική στιγμή (πιο σωστά την τετμημένη του σημείου τη χρονική στιγμή) που θέλει η άσκηση. Η χρονική στιγμή, το λέει και η ίδια η φράση "στιγμή", αντιστοιχεί στο a στον τύπο της εξίσωσης της εφαπτομένης.

Δεν ξέρω αν σε βοήθησα, αν σε έπεισα, αν σε μπέρδεψα χειρότερα, ή αν σε έκανα να ξεχάσεις και αυτά που ξέρεις! :)


mick7
Δημοσιεύσεις: 1126
Εγγραφή: Παρ Δεκ 25, 2015 4:49 am

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#57

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από mick7 » Τετ Ιουν 24, 2020 10:53 pm

Τα θέματα είναι σωστά...τα θέματα είναι όμορφα...τα θέματα είναι κακάσχημα...κτλ...Μα για να τα κρίνεις πρέπει να δεις ποιοι είναι οι διδακτικοί και γνωστικοί στόχοι του προγράμματος σπουδών το οποίο όμως ήδη για αρκετούς θεωρείται απαρχαιωμένο...
Για εμένα είναι μασημένη τροφή που σερβίρεται εδώ και χρόνια στην λογική ενός συμβιβασμού για να μην υπάρχουν προστριβές στην ελληνική κοινωνία ήτοι... γονείς, μαθητές , καθηγητές (φροντιστές και δημοσίου) ...Βέβαια κάπου σε αυτή την σχέση εμπλέκονται και μυθώδη χρηματικά ποσά εννοώντας τα χρήματα για την προετοιμασία των μαθητών...το οποίο επίσης δεν έχει αλλάξει... :!:

ΥΓ...Διατηρώντας βέβαια το δικαίωμα στο λάθος... ;)
knkn έγραψε:
Παρ Ιουν 19, 2020 4:43 pm
Κρατάει χρόνια και χρόνια η συζήτηση για το ποια θέματα μαθηματικών είναι τα σωστά για τις εισαγωγικές εξετάσεις. Έχω την εντύπωση ότι η συζήτηση αυτή έχει φέρει αποτελέσματα. Το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχουν αρκετά ερωτήματα κοντά σε ασκήσεις του σχολικού βιβλίου δείχνει ότι το αίτημα αυτό της πλειοψηφίας των μαθηματικών έγινε αποδεκτό από τις επιτροπές των τελευταίων ετών και νομίζω η αλλαγή αυτή είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.


Apo.Antonis
Δημοσιεύσεις: 21
Εγγραφή: Δευ Απρ 02, 2018 9:52 am

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#58

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Apo.Antonis » Δευ Ιούλ 13, 2020 10:28 pm

Δεν γνωρίζω αν είναι το κατάλληλο νήμα για να θέσω την ερώτηση, από το πρωί όμως που το παρατήρησα με τρώει.

Στα στατιστικά στοιχεία των βαθμολογιών που ανακοινώθηκαν
με το παλαιό σύστημα στα Μαθηματικά Θετικών σπουδών υπήρξε ποσοστό αναβαθμολογήσεων 3,5%
σε πλήθος 1400 γραπτών (περίπου).

Είναι αρκετά μεγάλο όπως το αντιλαμβάνομαι. Στον συμψηφισμό των δύο ομάδων προσανατονισμού το ποσοστό κατεβαίνει στο 2,5% (περίπου και πάλι) το οποίο, θεωρώ, για τα Μαθηματικά είναι αρκετά μεγάλο. Με ή χωρίς εισαγωγικά αυτό.

Η απορία μου είναι σε τι μπορεί να οφείλεται. Μπορούμε να το αποδώσουμε στο "μικρό" μέγεθος του δείγματος;
Υπήρξε κάποιο άλλο σημείο -βαθμολογικά- που δημιούργησε τριβές;


margk
Δημοσιεύσεις: 272
Εγγραφή: Κυρ Νοέμ 08, 2009 11:45 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#59

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από margk » Δευ Ιούλ 20, 2020 9:49 pm

Παραθέτω σε αρχείο μια λύση στο ερώτημα Δ2 που βρήκα σε ιστοσελίδα.Την ίδια έδωσε και ο γιός μου που έγραφε φέτος. .Θα ήθελα να μου πείτε κατά την γνώμη σας πόσες ,απο τις 6 μονάδες, θα έπρεπε να πάρει.
Συνημμένα
Λυση.png
Λυση.png (129.26 KiB) Προβλήθηκε 3143 φορές


MARGK
margk
Δημοσιεύσεις: 272
Εγγραφή: Κυρ Νοέμ 08, 2009 11:45 pm

Re: Σχόλια στα Μαθηματικά προσανατολισμού 2020

#60

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από margk » Δευ Ιούλ 20, 2020 11:43 pm

Λοιπόν θα σας αναφέρω τις μονάδες που πήρε.
Για το Δ2 .1ος βαθμολογητής: 1/6 και 2ος βαθμολογητής :0/6
Για το Γ4.(το ερώτημα με το ρυθμό μεταβολής) 1ος βαθμολογητής: 5/8 και 2ος βαθμολογητής: 0/8.
Τα συμπεράσματα δικά σας.
Τα δικά μου θα αποφύγω να τα γράψω.
Ανάλογα τραγικες αποκλίσεις βαθμολογιας(μεχρι και 8 μονάδες) στο ίδιο ερώτημα είδα και στο μάθημα της Έκθεσης.


MARGK
Απάντηση

Επιστροφή σε “Πανελλήνιες Εξετάσεις”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 5 επισκέπτες