Αίθουσα Μαθηματικών σε Σχολείο

Θέματα για την Εκπαίδευση και τους Εκπαιδευτικούς
kostas.zig
Δημοσιεύσεις: 533
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 3:29 pm

Αίθουσα Μαθηματικών σε Σχολείο

#1

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από kostas.zig » Πέμ Δεκ 19, 2019 6:35 pm

Συνάδελφοι, καλησπέρα!

Θα ήθελα την άποψή σας για την αποκλειστική ή μη χρήση μιας αίθουσας σχολείου, ως αίθουσας μαθηματικών, επιτρέποντάς μου αρχικά να σας πω μια μικρή προσωπική ιστορία.

Εδώ και περίπου 5 χρόνια στο σχολείο που βρίσκομαι στην Καστοριά και καθώς ο μαθητικός πληθυσμός φθίνει με γρήγορους ρυθμούς, πήρα οργανική σε σχολείο στην πόλη, όπου και προσπάθησα να δημιουργήσω τις προϋποθέσεις για συστηματική εργασία των μαθητών του σχολείου στα μαθηματικά.
Στην προσπάθειά μου αυτή, ζήτησα από τον τότε διευθυντή του σχολείου, συνάδελφο μαθηματικό, τη χρήση μιας αίθουσας ως αποκλειστικής χρήσης αίθουσας μαθηματικών.
Από τον 2ο χρόνο την οργάνωσα, χρησιμοποιώντας αρχικά δικό μου projector, στην πορεία κάποιον του σχολείου, φορητό υπολογιστή του σχολείου και στην πορεία δικό μου. Μάλιστα διακόσμησα την αίθουσα με διάφορα θέματα μαθηματικών, σχεδιάστηκαν στους τοίχους τα Πλατωνικά στερεά, αφίσες από την ιστορία των μαθηματικών και άλλα αρκετά στοιχεία. Το σχολείο δεν είχε διαδραστικούς πίνακες και παρόλο που είναι το μεγαλύτερο γυμνάσιο της Καστοριάς, υστερούσε σε θέματα τεχνολογιών. Η πορεία τελικά του σχολείου αναστράφηκε (άραγε, γιατί;) και τα τελευταία δυο χρόνια ο μαθητικός πληθυσμός του σχολείου μας άρχισε να ανεβαίνει με συνέπεια να δημιουργηθεί ακόμη ένα τμήμα σε μια τάξη και έτσι να υπάρξει ανάγκη νέας αίθουσας για τα τμήματα του σχολείου. Στο σχολείο υπήρχε και άλλη "ελεύθερη" αίθουσα που χρησιμοποιούνταν από συνάδελφο κάνοντας ξένες γλώσσες και μερικές φορές μουσικά και κάποια άλλα μαθήματα.
Η νέα διεύθυνση του σχολείου αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την αίθουσα που έκανα μαθήματα εγώ και να μείνει ελεύθερη η άλλη, ως κοινή, για όποιον ήθελε με τον projector να δουλεύει, δείχνοντας πράγματα στο μάθημά του, με μια σαφή καταλαβαίνετε προτίμηση...

Ζήτησα, αν και η διάταξη δεν ήταν κατ' εμέ η δέουσα για εργασία στα μαθηματικά να την χρησιμοποιώ και εγώ κυλιόμενα κάποιες ημέρες, οπότε τρεις συναδελφοι βρήκαμε κάποια "λύση" μεταξύ αυτών και της καθηγήτριας γερμανικών.

Πριν λίγες ημέρες ήρθε ξαφνικά στο σύλλογο από τη συνάδελφο των γερμανικών με την υπογραφή και των υπολοίπων συναδέλφων ξένων γλωσσών (οι οποίοι ουδέποτε χρησιμοποίησαν στο παρελθόν την αίθουσα), να γίνει η αίθουσα αποκλειστικής χρήσης ξένων γλωσσών. Με λύπη μου, πρέπει να σας πω, παρουσιάστηκαν στοιχεία και συγκεκριμένη νομοθεσία για να υποστηριχθεί η συγκεκριμένη άποψη για τα γερμανικά, αλλά ακόμη χειρότερα παραουσιάστηκαν στοιχεία από της οδηγίες διδασκαλίας που στέλνονται στα σχολεία για τα μαθηματικά, και περιγράφουν τη διαχείριση της διδακτές ύλης, συγκεκριμένα

:..."Οι δραστηριότητες που περιέχονται είναι ενδεικτικές και προέρχονται από το πρόγραμμα σπουδών για το γυμνάσιο και τον οδηγό του εκπαιδευτικού,τα οποία είναι συμπληρωματικά προς τα ισχύοντα και μπορούν να ανακτηθούν από τον ιστότοπο του ψηφιακού σχολείου:"...

Καταλαβαίνετε την έκπληξή μου, αφού το συγκεκριμένο εδάφιο, δεν έχει καμμία σχέση με την χρήση των ΤΠΕ στα μαθηματικά και το πόσο σημαντική και αναγκαία είναι η χρήση των τεχνολογιών, εφόσον το σχολείο έχει χώρους και υλικό να πραγματοποιηθεί.

Ο σύλλογος δυστυχώς αποφάσισε την χρήση αποκλειστικά της αίθουσας ώς ξένων γλωσσών, οπότε μπορώ, αφού υπάρχει καλωδίωση στις αίθουσες αλλά όχι projector να περιφέρομαι με το δικό μου ή με κάποιον άλλο του σχολείου από αίθουσα σε αίθουσα...

Συγχωρέστε με, αν σας κούρασα με την προσωπική ιστορία, (θα την έλεγα "τραγωδία" ή το όλο θέμα παρωδία), αλλά γνωρίζοντας ότι υπάρχουν συνάδελφοι που δεν είχαν ούτε κάποια στιγμή της επαγγελματικής τους πορείας και διδασκαλίας στα μαθηματικά δυνατότητα χρήσης τεχνολογιών και αποκλειστικής αίθουσας, πιθανόν, κάποιοι με θεωρήσετε τυχερό, αφού κάποιο διάστημα εγώ το πέτυχα. Καταλήγω με μια ερώτηση για την ουσία του θέματος που έθεσα.:

Μήπως θα έπρεπε η ΕΜΕ να αποστείλει κάποιο έγγραφο στο Υπουργείο με το οποίο να ζητά να σταλούν οδηγίες στα σχολεία, ώστε να είναι δυνατή η χρήση αποκλειστικής αίθουσας Μαθηματικών εφόσον υπάρχει αίθουσα ελεύθερη; Λυπάμαι, αν αυτό κατάφεραν και το πέτυχαν συνάδελφοι ξενόγλωσσων μαθημάτων και εμείς δεν μπορούμε.

Φυσικά, καταλαβαίνετε, ότι δεν μιλάω για την ανάγκη χρήσης ΤΠΕ στο μάθημα των μαθηματικών... αυτό το θεωρώ δεδομένο. Αυτό που με προβληματίζει είναι για ποιό λόγο δεν το έκανε η ΕΜΕ διεκδικόντας το από το Υπουργείο...

Τέλος, ένα μικρό σχόλιο... Προχθές είχαμε ενημέρωση γονέων στο σχολείο μου, η οποία ξεκίνησε στις 12 (ήταν μέχρι τις 2) αλλά εγώ λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος των γονιών έμεινα μέχρι τις 4 και 15.... Έφυγα από το σχολείο φυσικά τελευταίος και συλλογιζόμενος για το τι μπορείς να πεις στους γονείς για την προσωπική προσπάθειά σου, όσο οι άλλοι προσπαθούν να την παρεμποδίσουν(;)
Να σημειώσω ότι στο σχολείο λειτουργώ όμιλο μαθηματικών (σχετικό θέμα παρουσιάστηκε με το Γιώργο Ρίζο στη Λάρισα, στο συνέδριο, δυο ημέρες την εβδομάδα την 7η ώρα)

Ευχαριστώ!
τελευταία επεξεργασία από kostas.zig σε Παρ Δεκ 20, 2019 9:47 am, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.


Ζυγούρης Κώστας

Λέξεις Κλειδιά:
ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΗΣ
Δημοσιεύσεις: 1292
Εγγραφή: Δευ Δεκ 28, 2009 11:41 pm
Τοποθεσία: Kάπου στο πιο μεγάλο νησί του Ιονίου

Re: Αίθουσα Μαθηματικών σε Σχολείο

#2

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΗΣ » Πέμ Δεκ 19, 2019 10:39 pm

Κώστα , διάβασα με προσοχή τα όσα έγραψες.
Θα πρέπει να θεωρείς ως προσωπική επιτυχία τα όσα επιτέλεσες σε αυτήν την αίθουσα , για όσα χρόνια την είχες...
Ήταν μαθηματικά βέβαιο ότι κάποια μέρα θα σου την έπαιρναν...
Στην χώρα μας οι πρωτοβουλίες προάγουν την ζήλεια σε αρκετές περιπτώσεις , όχι τον έπαινο...
Η ιστορία σου με πήγε πολλά χρόνια πίσω , τότε που πήγαινα Β' Λυκείου. Ένας καθηγητής φυσιογνώστης μας δίδασκε χημεία και βιολογία. Είχε φιλότιμο. Είχε την δική του αίθουσα και κάθε φορά που είχαμε μάθημα μαζί του αφήναμε την δική μας και πηγαίναμε στην δική του. Έχω ωραίες αναμνήσεις από το μάθημα που έκανε εκεί...
Το όνομά του το είδα τα πρόσφατα χρόνια γιατί ήταν κριτής στο τρέχον βιβλίο Γεωγραφίας της Α' Γυμνασίου.
Κώστα , συνέχιζε να εργάζεσαι όπως νομίζεις ότι είναι πιο καλά υπό τις τρέχουσες συνθήκες.
Και μην περιμένεις έπαινο...
Τώρα πρέπει να κλείσω.
Αύριο θα έχω μια ακόμα δύσκολη μέρα στο σχολείο...


Άβαταρ μέλους
Γιώργος Ρίζος
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 5285
Εγγραφή: Δευ Δεκ 29, 2008 1:18 pm
Τοποθεσία: Κέρκυρα

Re: Αίθουσα Μαθηματικών σε Σχολείο

#3

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γιώργος Ρίζος » Σάβ Δεκ 21, 2019 1:46 pm

kostas.zig έγραψε:
Πέμ Δεκ 19, 2019 6:35 pm

Μήπως θα έπρεπε η ΕΜΕ να αποστείλει κάποιο έγγραφο στο Υπουργείο με το οποίο να ζητά να σταλούν οδηγίες στα σχολεία, ώστε να είναι δυνατή η χρήση αποκλειστικής αίθουσας Μαθηματικών εφόσον υπάρχει αίθουσα ελεύθερη; Λυπάμαι, αν αυτό κατάφεραν και το πέτυχαν συνάδελφοι ξενόγλωσσων μαθημάτων και εμείς δεν μπορούμε.
Καλημέρα σε όλους. Το θέμα που θίγει ο Κώστας είναι σημαντικό και δεν πρέπει να το προσπεράσουμε απλά διαβάζοντας το και συμφωνώντας σιωπηρά με την πρόταση που διατυπώνει ο Κώστας.

Αν κάποιος θέλει απλά να κάνει διεκπεραιωτικά τη δουλειά του, τις ώρες που έχει χρεωθεί να βρίσκεται στην τάξη, ας σταματήσει να διαβάζει εδώ.
Εφόσον όμως ξεφυλλίζει τις σελίδες του :logo: , πιστεύω ότι εξ' ορισμού αυτό δεν μπορεί να συμβαίνει.
Αν και εφόσον θέλουμε να πετύχουμε τη βέλτιστη απόδοση στην εργασία μας πρέπει να απαιτήσουμε κατάλληλες συνθήκες και την καλύτερη δυνατή υποστήριξη των τεχνολογιών. Π.χ. μού είναι πλέον αδιανόητο να ασχοληθώ στην τάξη με ερωτήσεις κλειστού τύπου, συμπλήρωσης, κρίσεως, επιλογής, δίχως να τις προβάλω στον προτζέκτορα, συμπληρώνοντας με τον ηλεκτρονικό μαρκαδόρο τα κενά και γράφοντας στον πίνακα δίπλα ότι επιπλέον χρειάζεται. Διαφορετικά φανταστείτε πόσο χρόνο θα θέλαμε να τις γράψουμε στον πίνακα τις εκφωνήσεις. Επίσης τα σχήματα, με τη δυναμική γεωμετρία είναι πολύ πιο επιτυχή και κατανοητά στους μαθητές.

Έκανα μια μικρή αναζήτηση με τους όρους: "εργαστήρια μαθηματικών στα γυμνάσια".

Βρήκα το εξής:

Εργαστήρια μαθηματικών στα γυμνάσια.jpg
Εργαστήρια μαθηματικών στα γυμνάσια.jpg (124 KiB) Προβλήθηκε 1479 φορές

Προσέξτε τι απαντά η Google: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Αλλά ακόμα και στο Κυπριακό πρότυπο σχολείο, βλέπω ότι υπάρχουν εργαστήρια για τα πάντα (ακόμα και μαγειρικής και ραπτικής), αλλά όχι Μαθηματικών...

Εργαστήρια μαθηματικών στα γυμνάσια 2.jpg
Εργαστήρια μαθηματικών στα γυμνάσια 2.jpg (79.25 KiB) Προβλήθηκε 1479 φορές

Προτείνω την ανάληψη πρωτοβουλίας στο :logo: ώστε, μέσω της Ε.Μ.Ε. να ζητήσουμε τη θεσμοθέτηση αίθουσας εξοπλισμένης με κατάλληλη υποδομή για την εκτέλεση μαθηματικών πειραμάτων και τη διδασκαλία των μαθηματικών με τη χρήση εξοπλισμού, όταν και όποτε κρίνει ο διδάσκων ότι χρειάζεται.


Δίνω κι ένα μικρό παράδειγμα:

Πέρσι στη Μαθηματική ομάδα του Γυμνασίου στο οποίο ανήκω, κάναμε μια σειρά από μαθηματικές δραστηριότητες.
Σε μια απ' αυτές κάναμε πειραματική επαλήθευση του Πυθαγορείου Θεωρήματος, ζυγίζοντας τετραγωνάκια από χαρτόνι, ώστε το τετράγωνο με πλευρά την υποτείνουσα να ισορροπεί με τα άλλα δύο. Εκεί συμμετείχαν και μερικοί μαθητές της περσινής Α' Γυμνασίου. Τούς εξηγήσαμε τι έπρεπε να κάνουν, τους δώσαμε κι έντυπο υλικό σχετικά με το θέμα, δίχως βεβαίως να περιμένουμε να κατανοήσουν ή να μάθουν το Πυθαγόρειο. Πιο πολύ ασχοληθήκαμε με τους μαθητές της Β΄ Γυμνασίου, που το είχαν ήδη διδαχθεί.

Κι όμως φέτος (Β΄Γυμνασίου πλέον), όταν φτάσαμε στο τμήμα τους στην ενότητα του Πυθαγορείου, οι μαθητές αυτοί θυμόνταν τα βήματα του πειράματος και το κατανόησαν ταχύτερα από το υπόλοιπο τμήμα.

Φωτογραφίες από το πείραμα στην εισήγηση που κάναμε με τον Κώστα στο 36ο Συνέδριο της ΕΜΕ ΕΔΩ.


Απάντηση

Επιστροφή σε “Εκπαιδευτικά Θέματα”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 5 επισκέπτες