Γαλλικό κλειδί- Μπούκοβο και ξερό ψωμί

Συντονιστής: spyros

Άβαταρ μέλους
Ορέστης Λιγνός
Δημοσιεύσεις: 1835
Εγγραφή: Κυρ Μάιος 08, 2016 7:19 pm
Τοποθεσία: Χαλάνδρι Αττικής
Επικοινωνία:

Γαλλικό κλειδί- Μπούκοβο και ξερό ψωμί

#1

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ορέστης Λιγνός » Τετ Οκτ 12, 2016 11:38 pm

Κάθε χρόνο ,την άνοιξη, πολλά ιδιωτικά σχολεία προκυρήσουν διαγωνισμούς για να δώσουν υποτροφίες.
Διάβασα σε ένα σχολείο τα θέματα που έβαλαν στην Στ Δημοτικού . Ο θεματοδότης έλεγε : '' Να λυθεί το πρόβλημα με ποσά ανάλογα '', και σε άλλη άσκηση έλεγε, ''να λυθεί με αναγωγή στην μονάδα '' .
Και αναρωτήθηκα, είναι δυνατόν να στερούν από τους μαθητές την ελεύθερη έκφραση και την αυτενέργεια ;
Γιατί θα πρέπει να βάλουμε τα μαθηματικά σε καλούπια; Πώς θα ανακαλύψουμε νέους Gauss ; Πώς θα κάνουμε τα μαθηματικά πιο προσιτά;

Εγώ θέλω να λύσω το πρόβλημα με την μέθοδο ''Πέλερμαν', γιατί έχω μια τρελή ιδέα. Πρέπει να μου το απαγορεύσεις;
Είδα ένα κολπάκι στα βιβλία του Μπάμπη Στεργίου - είδα μία παρατήρηση του Μιχάλη Λάμπρου- με ενέπνευσε ο τσιγγάνος που πουλάει καρπούζια και την είδα αλλιώς- ξέφυγα και θέλω να δώσω την δικιά μου λύση, όχι αυτή που θέλει το ''σύστημα''.

Γιατί θα πρέπει να υποταχτώ; Να γράφω αυτά που θέλουν οι άλλοι; Η επιστήμη δεν πήγε μπροστά αναμασώντας τι είπαν οι άλλοι, αλλά πήγε μπροστά από κάποιους που είχαν τρελές ιδέες. Όπως οι κύριοι Δημήτρης Χριστοφίδης, Βαγγέλης Ταρατόρης, λύνουν τις ασκήσεις αυτοσχεδιάζοντας, έτσι θα πρέπει και μαθητές να επιλέγουν αυτοί τον δρόμο που θα ακολουθήσουν, έτσι ώστε να δημιουργήσουν κάτι δικό τους και όχι να μάθουν να λένε το ''ποιήμα'', λες και τα Μαθηματικά είναι Ιστορία (κεφάλαιο 13 σελίδα 132 παράγραφος 5).
Σκοπός είναι να λυθεί το πρόβλημα με εργαλεία κατανοητά, που είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει ή να ανακαλύψει ο μαθητής.

Δε θα λύσουμε λοιπόν ένα θέμα Στ Δημοτικού με παραγώγους (!), αλλά με όποιον άλλο επιστημονικό, πρακτικό και κατανοητό από 12 χρονο μαθητή.
Όλα αυτά τα γράφω σαν πρόλογο σε ένα θέμα που μου έκανε εντύπωση.

Στο θέμα αυτό ο dimplak αναφέρει : (εδώ)

'' Όταν λύνουμε με τριγωνομετρία άσκηση που τίθεται στο φάκελο Ευκλείδεια Γεωμετρία είναι ιεροσυλία! :spam: ''

Και ρωτάω από πότε ο κλάδος της τριγωνομετρίας έγινε του ''πεταματού'' (!!) και υποτιμάται τόσο πολύ;
Η τριγωνομετρία φτιάχτηκε από καθαρές γεωμετρικές έννοιες π.χ. \sin \omega=\dfrac{\textnormal{\gr {απέναντι κάθετος}}}{\textnormal{\gr{υποτείνουσα}}} με σκοπό να κάνει τα πράγματα πιο ευέλικτα, και να πάμε ένα βήμα μπροστά (χρησιμοποιήται σε όλες τις θετικές επιστήμες).
Δεν είναι λοιπόν ρετσινιά να την χρησιμοποιούμε, όταν μάλιστα δίνει ωραίες και κομψές λύσεις.
Πολλές φορές στο παρελθόν, σε πανελλήνιους διαγωνισμούς, στην Γεωμετρία της Β' Λυκείου, έχει μπει άσκηση που λύνεται με τριγωνομετρικούς τύπους, και σε καμία περίπτωση δεν μειώνει την αξία της λύσεις.
Σε πολλά δε προβλήματα χρειάζεται συνδυασμός τριγωνομετρίας και ''καθαρής'' γεωμετρίας. Αυτό δεν είναι κακό, ίσα-ίσα.

Δεν πρέπει λοιπόν να λέμε ότι είναι ''ιεροσυλία'' όταν χρησιμοποιούμε την τριγωνομετρία, γιατί μας ακούνε και μαθητές που ίσως θεωρήσουν ότι κάνουν ατόπημα που δουλεύουν με τριγωνομετρία.

Για να γίνω πιο κατανοητός, ας υποθέσουμε Δημήτρη (dimplak) ότι ετοιμάζεις ένα βαλιτσάκι με τα απαραίτητα εργαλεία για να το έχεις σπίτι μήπως και χρειαστείς να κάνεις τον ''Μπομπ'' τον μάστορα καμιά φορά. Στο βαλιτσάκι, επειδή είναι μικρό, δεν χωράνε πολλά κλειδιά. Άρα, θα είναι λογικό να βάλεις αντί για 10 κλειδιά, ΕΝΑ που κάνει ό,τι κάνουν και τα δέκα μαζί. Και ποιο είναι αυτό; Μα φυσικά το... ΓΑΛΛΙΚΟ!
Έτσι, και η τριγωνομετρία είναι το ''γαλλικό'' κλειδί, βολεύει, εξυπηρετεί, δίνει ωραίες και μικρές λύσεις.
Γιατί μπορώ να πάω Αθήνα-Πάτρα με πολλούς τρόπους. Η περίπτωση όμως να πάω από Αθήνα - Ν. Υόρκη - Καίρο - Άκτιο - Άστακος - Αντίρριο - Πάτρα δεν παίζει!!

Με άλλα λόγια όταν με την κλασική γεωμετρία τα πράγματα γίνονται δύσκολα, δεν είναι κακό να καταφεύγουμε στην ''τιποτένια'' τριγωνομετρία, όπως και στην αναλυτική γεωμετρία για τους ίδιους λόγους.
Πρέπει να είμαστε πάντα ανοιχτοί. Ο κόσμος δεν φτιάχτηκε μόνο με κανόνα και διαβήτη. Ό,τι δεν κατασκευάζεται στο χαρτί, κατασκευάζεται άνετα στο μυαλό μας.

Εμένα μου αρέσει το Μπούκοβο στην πίτα γύρο αλλά δεν μπορώ να λέω ότι όποιος δεν βάζει μπούκοβο είναι ιερόσυλος , ξεπουλιέται και είναι κοιλιόδουλος.
Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα!!

Μήπως θα πρέπει να κάνουμε συστάσεις στο Γιώργο Ρίζο που ενίοτε χρησιμοποιεί τριγωνομετρία και Αναλυτική Γεωμετρία, γιατί ντροπιάζει την κλασική γεωμετρία; Ήμαρτον! Θα τρίζουν τα κόκκαλα του Ceva !
Προς Θεού, δεν υπάρχει θέμα αντιπαράθεσης με τον Δημήτρη. Απλά επισημαίνω το προφανές. Κάθε ένας είναι ελεύθερος να κόβει το δικό του αζιμούθιο σύμφωνα με τις ανάγκες του, το μυαλό του και δεν πρέπει να μας βάζουν όλους σε μια γραμμή σαν τα γαλιά (γαλοπούλες).
Πρέπει να αφήσουμε την τριγωνομετρία να ανασάνει για να μεγαλουργήσει! Πώς αλλιώς θα μάθουμε πότε ο Δίας είναι σε σύνοδο με τον Ερμή και πότε ο Κρόνος θα περάσει από την γειτονιά των αγγέλων;

Επιτέλους, βάλτε πιο πολύ ΤΡΙΓΩΝΟΜΕΤΡΙΑ στο :logo: ! Έχω βαρεθεί να πληρώνω τον Λεφάκη και την Λίτσα Πατέρα για να μας λένε τα επουράνια νέα :lol:
Πρέπει να βρω τον δρόμο μου, να βελτιώσω τις γνώσεις μου για να λύσω τα δικά μου σφαιρικά τρίγωνα και να δω τη ζωή πιο σφαιρικά!!

Υ.Γ. Λέμε και καμμιά υπερβολή για να ευθυμήσουμε λιγάκι γιατί φόροι - Ε.Ν.ΦΙ.Α - Δ.Ε.Η. κτλ δεν παλεύονται.
Είναι πολλά τα λεφτά Άρη!

Φιλικά,

Θανάσης Λιγνός,
Μαθηματικός.


Κερδίζουμε ό,τι τολμούμε!

Λέξεις Κλειδιά:
dimplak
Δημοσιεύσεις: 588
Εγγραφή: Τρί Ιαν 27, 2009 5:24 pm

Re: Γαλλικό κλειδί- Μπούκοβο και ξερό ψωμί

#2

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από dimplak » Πέμ Οκτ 13, 2016 12:17 am

Αγαπητέ συνάδελφε κ. Λιγνέ και αγαπητέ Ορέστη,

Καταρχήν ζητώ δημόσια συγγνώμη που σε προσέβαλα άθελά μου χαρακτηρίζοντας την τριγωνομετρική σου λύση ως "ιεροσυλία" σε άσκηση που

πρότεινα. Για μένα ήταν απλά ένα συναδελφικό μαθηματικό πείραγμα, ένας επιστημονικός σαρκασμός που δηλώνει ότι κάθε γνήσιος απόγονος

του Ευκλείδη θα δεχόταν υποτιμητικά μια τριγωνομετρική λύση γιατί δε θα περιείχε εκείνη την κομψότητα και την αισθητική λύση που γοητεύει κάθε

γεωμέτρη. Αν δείτε παλιότερες αναρτήσεις μου, πριν μερικούς μήνες είχα ξεκινήσει έναν αγώνα δημοσιεύσεων μονομαχιών μεταξύ Ευκλείδειας και

Αναλυτικής Γεωμετρίας! Στις απαντήσεις θα δείτε ότι αναδεικνύεται ένας ιδεαλισμός υπέρμαχος της Ευκλείδειας Γεωμετρίας έναντι της σκοπιμότητας

της μηχανικής Αναλυτικής Γεωμετρίας! Με άλλα λόγια, ο σκοπός κάθε κόντρας ή πειράγματος εδώ που μιλάμε και λύνουμε είναι ένας, να γίνουμε πιο

δημιουργικοί, να ξεδιπλώσουμε πιο πολύ το μεράκι μας και την αγάπη μας για τα μαθηματικά.

Αγαπητέ Ορέστη , ειλικρινά συγγνώμη αν σε στεναχώρησα με το πείραγμα μου, μη μασάς , είσαι ότι πιο όμορφο τον τελευταίο καιρό στην κοινότητα

μας, με εμπνέεις προσωπικά να γίνομαι καλύτερος και να θέλω να διδάξω καλύτερα τους μαθητές μου!

Με εκτίμηση

Δ. Πλακάκης
Μαθηματικός


Άβαταρ μέλους
Ορέστης Λιγνός
Δημοσιεύσεις: 1835
Εγγραφή: Κυρ Μάιος 08, 2016 7:19 pm
Τοποθεσία: Χαλάνδρι Αττικής
Επικοινωνία:

Re: Γαλλικό κλειδί- Μπούκοβο και ξερό ψωμί

#3

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ορέστης Λιγνός » Πέμ Οκτ 13, 2016 3:44 pm

Δημήτρη γεια σου.

Δεν υπάρχει θέμα κόντρας ή παρεξήγησης. Ήθελα απλά να τονίσω με την τοποθέτησή μου ότι οι διάφοροι κλάδοι των μαθηματικών συναντιούνται και ο ένας μπαίνει στα ''χωράφια'' του άλλου και δεν είναι σωστό να τους περιχαρακώνουμε. Στο Πανεπιστήμιο κάναμε πιθανότητες.
Στην αρχή όλα καλά και απλά (συνδυασμοί, ενδεχόμενα...), μετά από λίγο όμως μας την ''έπεσε το ιππικό''... ο απειροστικός λογισμός.
Να κάτι ολοκληρώματα... και αναρωτήθηκα τι θέλει ''αυτός'' εδώ τώρα;
Δυστυχώς ή ευτυχώς, τα Μαθηματικά χρησιμοποιούν εργαλεία από παντού και ο καθένας επιλέγει με ποιο τρόπο θα λύσει το πρόβλημα.
Η τοποθέτησή σου, για να είμαι ειλικρινής, με προβλημάτισε λίγο, και προσπάθησα να βρω ''ποιο είναι το πρόβλημα σου''.

Πήρα τηλέφωνο τους Σταματογιάννη ,Κούτρα, Φραγκάκη , Καραντάνα (KARKAR), Βισβίκη, Νάννο, Βήττα (πραγματικά διαμάντια) για να με βοηθήσουν, αλλά τίποτα.
Δεν μπόρεσαν να βοηθήσουν, ήταν απασχολημένοι ( ο ένας τριχοτομούσε, ο άλλος τετραγώνιζε τον κύκλο, και ο άλλος διπλασίαζε τον κύβο).
Καλά, αυτοί έχουν ξεφύγει ( :lol: ).

Η μόνη μου ελπίδα ήταν τότε ο Γιώργος Ρίζος. Τον παρακάλεσα να βοηθήσει. Πρόθυμα ο Γιώργος το έκανε. Μου λέει :
Πάρε έναν τριγωνομετρικό Ceva, έναν νόμο ημιτόνων και τον νόμο συνημιτόνων, και θα βρεις την λύση.

Και πραγματικά, ως εκ-θαύματος βγήκε το αποτέλεσμα. Η τριγωνομετρία και πάλι μεγαλούργησε!
Δημήτρη, η έρευνα έδειξε ότι έχεις ΠΑΘΟΣ με τον μπαρμπα- Ευκλείδη, και καλά κάνεις και μπράβο σου.

Ας αφήσουμε όμως κάποιον άλλο να ασχοληθεί με ό,τι άλλο του αρέσει.

Γιατί Δημήτρη εσένα σου αρέσει το ''κλασικό'''.
Για παράδειγμα, ας πούμε ότι σου αρέσει το τσάμικο και το κλαρίνο του Σούκα (που λέει ο λόγος :lol: ).
Άσε όμως και τον άλλο να απολαύσει Γιώργο Μάγκα.
Ο άνθρωπος ''ζωγραφίζει'' με τον τρόπο του. Παίζει τις οκτάβες στα δάκτυλα. Και αυτός ''κλασικός'' είναι.

Όσο για τον Ορέστη δεν προσβλήθηκε η μαθηματική τιμή του. Είναι μεγάλο μαθηματικό γαιδούρι (μάλλον αραβικό :P ).

Τελειώνοντας, η επέμβαση μου δεν είχα σκοπό να τον προστατεύσω από κάτι.
Η διαφωνία μας είναι φιλοσοφική, αλλά όπως είπες και εσύ το μεράκι και η αγάπη για τα μαθηματικά μας ενώνει δημιουργικά.

Να 'σαι καλά, να τριχοτομείς πάντα, άντε και στον διπλασιασμό του κύβου!
Μια και σε έχω ''πρόχειρο'', εμένα μπορείς να μου διπλασιάσεις τα έσοδα; :D
Ας γελάσουμε λιγάκι...

Με εκτίμηση,
Θανάσης Λιγνός.


Κερδίζουμε ό,τι τολμούμε!
dimplak
Δημοσιεύσεις: 588
Εγγραφή: Τρί Ιαν 27, 2009 5:24 pm

Re: Γαλλικό κλειδί- Μπούκοβο και ξερό ψωμί

#4

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από dimplak » Πέμ Οκτ 13, 2016 6:56 pm

Αγαπητέ Θανάση,

Χαίρομαι που υπάρχει κατανόηση!

Ο (αυτοσαρκασμός) πάνω στην Ευκλείδεια Γεωμετρία , ότι μια τριγωνομετρική λύση ... προσβάλλει την Ευκλείδεια Γεωμετρία είναι συνέπεια του ότι

εδώ υπάρχουν τόσο μεγάλοι κλασσικοί γεωμέτρες που πλέον θεωρείται απίθανο να μη δοθεί λύση σε ένα αντίστοιχο πρόβλημα, αντίθετα οι λύσεις

θα είναι ποικίλες και αυθεντικές. Με άλλα λόγια , απλά, είμαστε τόσο καλοί και δημιουργικοί που πλέον επιζητούμε την πιο όμορφη λύση και όχι την

πιο γρήγορη και εύκολη.

Όμως, εγώ δεν είμαι τόσο καλός ακόμα, αν και κάθε μέρα μαθαίνω από τους δασκάλους εδώ! Σήμερα όλο το πρωί το έφαγα με μία άσκηση του

κ. Φραγκάκη αλλά δεν την έχω λύσει ακόμα!

Για να σου δείξω πόσο έχω πληγωθεί που έλυσα μία άσκηση με τριγωνομετρία και δεν μπορώ ακόμα να βρω καθαρά γεωμετρική λύση ,

και ενώ έχω απευθυνθεί σε όλους τους γνωστούς γεωμέτρες με προσωπικά μηνύματα χωρίς ακόμα να υπάρξει ανταπόκριση , κοίτα τον παρακάτω

σύνδεσμο: viewtopic.php?f=62&t=49915&p=240529#p240529

Καλή συνέχεια!


Άβαταρ μέλους
Demetres
Γενικός Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 8989
Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
Επικοινωνία:

Re: Γαλλικό κλειδί- Μπούκοβο και ξερό ψωμί

#5

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Demetres » Πέμ Οκτ 13, 2016 7:01 pm

Ορέστης Λιγνός έγραψε:Και αναρωτήθηκα, είναι δυνατόν να στερούν από τους μαθητές την ελεύθερη έκφραση και την αυτενέργεια ;
Γιατί θα πρέπει να βάλουμε τα μαθηματικά σε καλούπια; Πώς θα ανακαλύψουμε νέους Gauss ; Πώς θα κάνουμε τα μαθηματικά πιο προσιτά;

Φιλικά,

Θανάσης Λιγνός,
Μαθηματικός.
Θανάση, συμφωνώ με το πιο πάνω. Πιθανώς το σχολείο να ήθελε να δώσει μια βοήθεια στους μαθητές ώστε να μπορέσουν να ξεκινήσουν την άσκηση. Θα ήταν ορθότερο να έλεγαν στο τέλος «Νύξη: Το τάδε μπορεί να βοηθήσει». Οπότε έτσι και βοηθάνε και δεν περιορίζουν τον μαθητή.

Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου διδακτικώς είναι θεμιτό να υποχρεώσεις κάποιον να λύσει μια άσκηση με συγκεκριμένο τρόπο. Π.χ. όταν διδάσκεις ολοκληρώματα, μπορεί ήδη να τελείωσες το κομμάτι της ολοκλήρωσης με αντικατάσταση και τώρα να πήγες στο κομμάτι της ολοκλήρωσης κατά παράγοντες. Ασφαλώς όταν τους δίνεις τις ασκήσεις για το σπίτι θα πεις τους μαθητές σου ότι θέλεις να τις λύσουν κατά παράγοντες και όχι με οποιοδήποτε άλλο τρόπο.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση βέβαια που αναφέρεσαι με τον σχολικό διαγωνισμό δεν νομίζω να υπήρχαν τέτοιοι διδακτικοί λόγοι.


Άβαταρ μέλους
gbaloglou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 3344
Εγγραφή: Παρ Φεβ 27, 2009 10:24 pm
Τοποθεσία: Θεσσαλονικη
Επικοινωνία:

Re: Γαλλικό κλειδί- Μπούκοβο και ξερό ψωμί

#6

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από gbaloglou » Πέμ Οκτ 13, 2016 8:02 pm

Για ένα οικτρό παράδειγμα εξαναγκασμού των διαγωνιζομένων να ακολουθήσουν μία συγκεκριμένη μέθοδο ... παραπέμπω εδώ :(


Γιώργος Μπαλόγλου -- κρυσταλλογράφω άρα υπάρχω

Ὁρᾷς, τὸ κάλλος ὅσσον ἐστὶ τῆς λίθου, ἐν ταῖς ἀτάκτοις τῶν φλεβῶν εὐταξίαις. -- Παλατινή Ανθολογία 9.695 -- Ιδού του πετραδιού η άμετρη ομορφιά, μεσ' των φλεβών τις άναρχες πειθαρχίες.
Απάντηση

Επιστροφή σε “Γενικά Μηνύματα”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 36 επισκέπτες