ΘΑΛΗΣ 2021
Συντονιστές: cretanman, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ, socrates
-
- Δημοσιεύσεις: 725
- Εγγραφή: Σάβ Ιαν 17, 2015 1:04 pm
ΘΑΛΗΣ 2021
Μιας και τα θέματα αναρτήθηκαν παντού στο διαδίκτυο τα αναρτώ εδώ για να συζητήσουμε τις λύσεις!!! Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν!!!
- Συνημμένα
-
- ΘΑΛΗΣ ΘΕΜΑΤΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΛΥΚΕΙΟΥ_05_11_2021.pdf
- (564.05 KiB) Μεταφορτώθηκε 788 φορές
Λέξεις Κλειδιά:
-
- Δημοσιεύσεις: 199
- Εγγραφή: Τετ Οκτ 07, 2020 3:19 pm
- Τοποθεσία: Αγρίνιο
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Για τη γεωμετρία της Β' Λυκείου.
Έστω
το μέσο της
και
το σημείο τομής των
και 
Στο ορθογώνιο
έχουμε
άρα
άρα το
είναι ισοσκελές και 
Από το θεώρημα Μενελάου στο
με διατέμνουσα
έχουμε:
Έστω





Στο ορθογώνιο





Από το θεώρημα Μενελάου στο



- ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ
- Δημοσιεύσεις: 892
- Εγγραφή: Πέμ Νοέμ 22, 2018 9:43 pm
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Β λυκείου, θέμα 1
Για
είναι
που ισχύει με ίσον μόνο για
.
Προσθέτουμε κατά μέλη τις τρεις σχέσεις που δίνονται και παίρνουμε
μοναδική λύση.
Για



Προσθέτουμε κατά μέλη τις τρεις σχέσεις που δίνονται και παίρνουμε

- cretanman
- Διαχειριστής
- Δημοσιεύσεις: 4074
- Εγγραφή: Πέμ Δεκ 18, 2008 12:35 pm
- Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης
- Επικοινωνία:
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Α Λυκείου
2) Αφού ο αριθμός
είναι πολλαπλάσιο του
(άρα και του
), πρέπει ο αριθμός
να είναι πολλαπλάσιος του
που σημαίνει ότι
ή
.
Αν
τότε πρέπει
και ο αριθμός
δεν είναι πληροί τις συνθήκες του προβλήματος.
Αν
τότε πρέπει
και μόνο οι αριθμοί
και
είναι και πολλαπλάσια του
εκ των οποίων μόνο ο
έχει και την επιπλέον ιδιότητα του προβλήματος άρα είναι ο ζητούμενος αριθμός.
Αλέξανδρος
2) Αφού ο αριθμός







Αν



Αν






Αλέξανδρος
Αλέξανδρος Συγκελάκης
-
- Δημοσιεύσεις: 79
- Εγγραφή: Σάβ Οκτ 23, 2021 1:02 am
- Τοποθεσία: Λάρισα
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Για την Γ΄Γυμνασίου:Τσιαλας Νικολαος έγραψε: ↑Παρ Νοέμ 05, 2021 3:09 pmΜιας και τα θέματα αναρτήθηκαν παντού στο διαδίκτυο τα αναρτώ εδώ για να συζητήσουμε τις λύσεις!!! Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν!!!
Πρόβλημα 1
Το άθροισμα των ψηφίων του αριθμού που θέλει να γράψει ο Γιάννης είναι της μορφής

Παρατηρούμε πως οι





Αν ο



δεν διαιρεί τον αριθμό.
Ο

Ο αριθμός, για να διαιρείται με το





Τέλος, παρατηρούμε πως η μικρότερη περίπτωση για να διαιρούν οι



τελευταία επεξεργασία από thepigod762 σε Κυρ Νοέμ 07, 2021 7:58 pm, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
Γιώργος Κοτσάλης
- ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΥΤΡΑΣ
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 4581
- Εγγραφή: Κυρ Μαρ 13, 2011 9:11 pm
- Τοποθεσία: Βρυξέλλες
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
ΜανώληManolis Petrakis έγραψε: ↑Παρ Νοέμ 05, 2021 3:26 pmΓια τη γεωμετρία της Β' Λυκείου.
Έστωτο μέσο της
και
το σημείο τομής των
και
Στο ορθογώνιοέχουμε
άρα
άρα το
είναι ισοσκελές και
Από το θεώρημα Μενελάου στομε διατέμνουσα
έχουμε:
Βγεωμ.png
Μήπως το

Τι περιμένετε λοιπόν ναρθεί , ποιόν καρτεράτε να σας σώσει.
Εσείς οι ίδιοι με τα χέρια σας , με το μυαλό σας με την πράξη αν δεν αλλάξετε τη μοίρα σας ποτέ της δεν θα αλλάξει
Εσείς οι ίδιοι με τα χέρια σας , με το μυαλό σας με την πράξη αν δεν αλλάξετε τη μοίρα σας ποτέ της δεν θα αλλάξει
- ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ
- Δημοσιεύσεις: 892
- Εγγραφή: Πέμ Νοέμ 22, 2018 9:43 pm
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Μία για την γεωμετρία β λυκείου, ωραίο πρόβλημα!
Παίρνω
μέσον
,
μέσον
και
το συμμετρικό του
προς το
.
Είναι
και
άρα
παραλληλόγραμμο.
Επίσης το
ισοσκελές, έτσι
και αφού
τα
είναι ίσα άρα 
Παίρνω







Είναι



Επίσης το





- cretanman
- Διαχειριστής
- Δημοσιεύσεις: 4074
- Εγγραφή: Πέμ Δεκ 18, 2008 12:35 pm
- Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης
- Επικοινωνία:
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Α Λυκείου 3
3) Αφού η
είναι διχοτόμος της γωνίας
άρα από το θεώρημα διχοτόμων έχουμε
και αφού
και
άρα η προηγούμενη γράφεται:
κι επειδή τα τρίγωνα
,
έχουν επιπλέον
άρα είναι όμοια κι έτσι
οπότε το τετράπλευρο
είναι εγγράψιμο και το ζητούμενο έπεται.
Αλέξανδρος
3) Αφού η











Αλέξανδρος
Αλέξανδρος Συγκελάκης
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
ΘΕΜΑΤΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
ΘΕΜΑ 1 . Θέτοντας
και
, το σύστημα γράφεται

Η πρώτη γράφεται ως
, οποτε από την δεύτερη παίρνουμε
, η οποία δίνει
, και άρα
.
Το σύστημα

δίνει εύκολα
.
ΘΕΜΑ 2 Το

διαιρείται με το
αν και μόνο αν το
διαιρείται με το
.
Διακρίνουμε τις περιπτώσεις:
άρτιος.
Τότε ο
διαιρείται με το
αν και μόνο αν
διαιρείται με το
με
. Αναγκαστικά
, οπότε
ή
, και έτσι οι δυνατές τιμές του
είναι
και
, από τις οποίες μόνο το
ικανοποιεί την συνθήκη
ενώ
.
περιττός.
Τότε το
πρέπει να διαιρείται με το
, οπότε αφού
, είναι αναγκαστικά
. Η πιθανή τιμή του
είναι το 112, που απορρίπτεται αφού
.
Συνεπώς,
.
ΘΕΜΑ 3 Παίρνουμε το συμμετρικό του
ως προς την μεσοκάθετο του
, έστω
και το συμμετρικό του
ως προς την
, έστω
, το οποίο ανήκει στην ευθεία
από την υπόθεση.
Τότε
(1) και
(2), αφού τα τρίγωνα
και
είναι ίσα από Π-Γ-Π (
,
,
κοινή)
Από (1), (2) έπεται ότι το τρίγωνο
είναι ισοσκελές με
. Αλλά,
και
. Συνεπώς,

ΘΕΜΑ 1 . Θέτοντας



Η πρώτη γράφεται ως




Το σύστημα

δίνει εύκολα

ΘΕΜΑ 2 Το

διαιρείται με το



Διακρίνουμε τις περιπτώσεις:

Τότε ο















Τότε το






Συνεπώς,

ΘΕΜΑ 3 Παίρνουμε το συμμετρικό του







Τότε







Από (1), (2) έπεται ότι το τρίγωνο





- Συνημμένα
-
- thales_2021_A_3.png (36.18 KiB) Προβλήθηκε 6077 φορές
-
- Δημοσιεύσεις: 199
- Εγγραφή: Τετ Οκτ 07, 2020 3:19 pm
- Τοποθεσία: Αγρίνιο
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
ΘΕΜΑΤΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ
ΘΕΜΑ 1 Με πρόσθεση κατά μέλη παίρνουμε

Είναι

οπότε

Αφού
είναι

Αφού το άθροισμα των τελευταίων μη αρνητικών αριθμών είναι 0, αναγκαστικά θα έχουμε

και άρα
, αφού
.
ΘΕΜΑ 2. Αφού
, είναι
, οπότε
ή
ή
. Με
ή
, αφού

που είναι τριψήφιος, έχουμε τους πιθανούς αριθμούς:

από τους οποίους δεκτός γίνεται ο
.
Με
, αφού
, η μόνη πιθανή τιμή είναι το
που απορρίπτεται.
Συνεπώς,
.
ΘΕΜΑ 3.
Έστω
το μέσο της
. Τότε το
είναι ίσο και παράλληλο με το
, όπου
είναι το μέσο της βάσης
του ισοσκελούς τριγώνου
. Η διάμεσος
είναι και ύψος, οπότε η προέκταση της είναι κάθετη στην ευθεία
, έστω στο
. Από το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο
είναι
, δηλ. το
είναι μέσο του
και αφού
, το
είναι μέσο της
. Άρα
. Αφού
, έπεται ότι
.
(Σχόλιο
-ΠΜ από Κωνσταντίνο Κωνσταντινίδη) Αρκεί για το 3ο θέμα να παρατηρήσουμε (στο σχήμα σας) ότι τα MED,CND είναι ίσα. Έτσι εγώ το έκανα στον διαγωνισμό.
ΘΕΜΑ 1 Με πρόσθεση κατά μέλη παίρνουμε

Είναι

οπότε

Αφού


Αφού το άθροισμα των τελευταίων μη αρνητικών αριθμών είναι 0, αναγκαστικά θα έχουμε

και άρα


ΘΕΜΑ 2. Αφού








που είναι τριψήφιος, έχουμε τους πιθανούς αριθμούς:

από τους οποίους δεκτός γίνεται ο

Με



Συνεπώς,

ΘΕΜΑ 3.
Έστω




















(Σχόλιο

- Συνημμένα
-
- thales_2021_B_3.png (66.15 KiB) Προβλήθηκε 6054 φορές
-
- Δημοσιεύσεις: 79
- Εγγραφή: Σάβ Οκτ 23, 2021 1:02 am
- Τοποθεσία: Λάρισα
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Για την Γ' Γυμνασίου:Τσιαλας Νικολαος έγραψε: ↑Παρ Νοέμ 05, 2021 3:09 pmΜιας και τα θέματα αναρτήθηκαν παντού στο διαδίκτυο τα αναρτώ εδώ για να συζητήσουμε τις λύσεις!!! Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν!!!
Πρόβλημα 2 (Να σημειωθεί πως όπου Δ, D)
(α) Από χαρακτηριστική ιδιότητα μεσοκαθέτου,



Άρα, εφόσον τα τρίγωνα είναι ορθογώνια με δύο αντίστοιχες ίσες γωνίες και η άλλη είναι ίση και έχουμε:






(β) Λόγω παραλληλίας,





Με άθροισμα γωνιών τριγώνου στο






Λόγω ισοπλεύρου,


Άρα, τα ορθογώνια τρίγωνα



*ΔΙΟΡΘΩΣΗ*
Το μέρος "και από εκεί με άθροισμα...


τελευταία επεξεργασία από thepigod762 σε Κυρ Νοέμ 07, 2021 9:19 pm, έχει επεξεργασθεί 4 φορές συνολικά.
Γιώργος Κοτσάλης
-
- Δημοσιεύσεις: 21
- Εγγραφή: Τετ Φεβ 24, 2021 6:09 pm
- Lymperis Karras
- Δημοσιεύσεις: 169
- Εγγραφή: Παρ Νοέμ 06, 2020 5:16 pm
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Κατά την άποψή μου τα πιο δύσκολα που έχουν πέσει ποτέ σε Θαλή. Ήταν επίπεδο Αρχιμήδη η Ευκλείδη αν εξαιρέσουμε το 1ο
Ένας μαθηματικός χρειάζεται μολύβι, γόμα και μεγάλο καλάθι αχρήστων.
-Hilbert
-Hilbert
- george visvikis
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 12245
- Εγγραφή: Παρ Νοέμ 01, 2013 9:35 am
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Β' Λυκείου Γεωμετρία
Έστω
τα μέσα των
αντίστοιχα και
ο σημείο τομής των
Προφανώς
και
άρα το
είναι παραλληλόγραμμο, οπότε
είναι το μέσο της διαμέσου
του τριγώνου
και από γνωστή άσκηση του σχολικού
θα είναι
που αποδεικνύει το ζητούμενο.
Είναι η άσκηση 6 από τις αποδεικτικές στη σελίδα 116 του βιβλίου της Α λυκείου.
Έστω













-
- Δημοσιεύσεις: 3
- Εγγραφή: Σάβ Νοέμ 07, 2020 11:32 am
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Σχετικα με τα περσινα ηταν πιο ευκολα. Το 1ο ηταν ενα απλο συστημα που εβγαινε απο τους περισσότερους μαθητες πιστευω. Το 2ο αν καποιος ηξερε οτι το αθροισμα 1+2+..+ν ειναι ν(ν+1)/2 τοτε μπορουσε να χρησιμοποιήσει prefix sum και να βγαλει οτι το αθροισμα α+(α+1)+..+β+1 ειναι ισο με
(β+1)(β+2)/2-α(α-1)/2 και μετα με πραξεις βγαινει οτι Ν ειναι 4(...) αρα πολλαπλασιο του 4 αρα δοκιμαζουμε για β=2 αρα α=1 αναγκαστικα και για β=6 και για καθε α στο {1,2,3,4,5} και βλεπουμε οτι μονο το 216 ειναι εγκυρο. Για το 3ο δε εχω σχηματισει σιγουρη αποψη ακομα αλλα ειναι σιγουρα πιο ευκολο απο περυσι.
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
ΘΕΜΑ 1 - Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
Πολλαπλασιάζοντας τη 2η εξίσωση με 2 παίρνουμε
,
οπότε από Cauchy- Schwarz,

δηλαδή

ή ισοδύναμα

Αφού
, έχουμε
(*),
και άρα
. Αλλά από την πρώτη εξίσωση, αφού
, είναι
, απότε
.
Άρα
και
από την
. Αφού
και
είναι
και
.
Έτσι, η δεύτερη εξίσωση δίνει
.
Συνεπώς,
.
Φιλικά,
Αχιλλέας
Πολλαπλασιάζοντας τη 2η εξίσωση με 2 παίρνουμε

οπότε από Cauchy- Schwarz,

δηλαδή

ή ισοδύναμα

Αφού


και άρα




Άρα







Έτσι, η δεύτερη εξίσωση δίνει

Συνεπώς,

Φιλικά,
Αχιλλέας
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Το Πρόβλημα 1 ήταν αρκετά κατάλληλο για Θαλή, μιας και οι περισσότεροι μαθητές μπορούσαν να το αντιμετωπίσουν.
Το Πρόβλημα 2 ήταν λίγο «τρομακτικό» για τους περισσότερους, μιας και δεν είναι εξοικειωμένοι με τέτοιου είδους θέματα. Βέβαια υπάρχει λύση παίρνοντας απλά όλες τις περιπτώσεις που το κάνει κάπως πιο εύκολο.
Το Πρόβλημα 3 ήταν πολύ δύσκολο για Θαλή. Ως τώρα, ότι λύση έχω δει ξεφεύγει από το επίπεδο.
Συνολικά, τα θέματα ήταν αρκετά δύσκολα, αλλά συγχρόνως πολύ ωραία.
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
θα χρησιμοποιήσω το σχήμα του Πρόδρομου χωρίς τιςΦΩΤΙΑΔΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ έγραψε: ↑Παρ Νοέμ 05, 2021 3:41 pmΜία για την γεωμετρία β λυκείου, ωραίο πρόβλημα!
41.PNG
Παίρνωμέσον
,
μέσον
και
το συμμετρικό του
προς το
.
Είναικαι
άρα
παραλληλόγραμμο.
Επίσης τοισοσκελές, έτσι
και αφού
τα
είναι ίσα άρα
![]()


Φέρνουμε το ύψος




Γιατί πάντα αριθμόν έχοντι. Άνευ τούτου ουδέν νοητόν και γνωστόν.
- Lymperis Karras
- Δημοσιεύσεις: 169
- Εγγραφή: Παρ Νοέμ 06, 2020 5:16 pm
Re: ΘΑΛΗΣ 2021
Θα συμφωνήσω. Ιδίως για το θέμα 3, ξεφεύγει αρκετά από το πλαίσιο του Θαλή. Θα προτιμούσα να δω και περισσότερες λύσεις για αυτό, μιας και έχω δει μόνο την δική μου και αυτήν εδώ.Joaakim έγραψε: ↑Παρ Νοέμ 05, 2021 7:48 pmΤο Πρόβλημα 1 ήταν αρκετά κατάλληλο για Θαλή, μιας και οι περισσότεροι μαθητές μπορούσαν να το αντιμετωπίσουν.
Το Πρόβλημα 2 ήταν λίγο «τρομακτικό» για τους περισσότερους, μιας και δεν είναι εξοικειωμένοι με τέτοιου είδους θέματα. Βέβαια υπάρχει λύση παίρνοντας απλά όλες τις περιπτώσεις που το κάνει κάπως πιο εύκολο.
Το Πρόβλημα 3 ήταν πολύ δύσκολο για Θαλή. Ως τώρα, ότι λύση έχω δει ξεφεύγει από το επίπεδο.
Συνολικά, τα θέματα ήταν αρκετά δύσκολα, αλλά συγχρόνως πολύ ωραία.
Για το 1 δεν έχω να πω κάτι.
Για το 2, με κάλυψε ο Ιωακείμ. Να πω ότι βγαίνει και παρατηρώντας αυτό με τους διαιρέτες, αλλά και με bounding στις μεταβλητές α,β.
Θα επανέλθω αύριο με την λύση μου για το 3, την οποία δεν έχω δει εδώ έως τώρα.
Ένας μαθηματικός χρειάζεται μολύβι, γόμα και μεγάλο καλάθι αχρήστων.
-Hilbert
-Hilbert
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες