Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2021 (6η τάξη)

Συντονιστές: cretanman, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ, socrates

Άβαταρ μέλους
Al.Koutsouridis
Δημοσιεύσεις: 1797
Εγγραφή: Πέμ Ιαν 30, 2014 11:58 pm
Τοποθεσία: Αθήνα

Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2021 (6η τάξη)

#1

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Al.Koutsouridis » Κυρ Απρ 18, 2021 3:49 pm

XXXIV Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας
ΧΧΧΙΙ Μαθηματική Γιορτή
18 Απριλίου 2021 \bullet 6η τάξη


Πρόβλημα 1. α) Γράψτε στα τετράγωνα τέσσερα διαφορετικά ψηφία, ώστε το γινόμενο των κλασμάτων να είναι ίσο με \dfrac{20}{21}.

\dfrac{\square }{\square } \cdot \dfrac{\square }{\square } = \dfrac{20}{21}

Λύστε αυτό το πρόβλημα και για τις άλλες τρεις αριθμητικές πράξεις:
β) διαίρεση
γ) αφαίρεση
δ) πρόσθεση.


Πρόβλημα 2. α) Η Μαλβίνα χώρισε κάθε έδρα ενός 2 \times 2 \times 2 κύβου σε μοναδιαία τετράγωνα και πρόσταξε τον Μπουρατίνο σε μερικά τετράγωνα να γράψει σταυρούς και στα υπόλοιπα μηδενικά έτσι, ώστε κάθε τετράγωνο να συνορεύει κατά πλευρά με δυο σταυρούς και δυο μηδενικά. Στο σχήμα φαίνεται πως ο Μπουρατίνο εκτέλεσε την άσκηση (φαίνονται μόνο τρεις έδρες). Να αποδείξετε ότι ο Μπουρατίνο έσφαλε.
β) Βοηθήστε τον Μπουρατίνο να εκτελέσει την άσκηση σωστά. Αρκεί να περιγράψετε έστω μια αληθή τοποθέτηση.
mmo_2021_6class_pr2.png
mmo_2021_6class_pr2.png (26.26 KiB) Προβλήθηκε 710 φορές

Πρόβλημα 3. Τα αδέρφια Πέτρος και Βασίλης αποφάσισαν να καταγράψουν ένα αστείο βίντεο και να το ανεβάσουν στο διαδίκτυο. Αρχικά κατέγραψαν, πως ο καθένας τους πηγαίνει από το σπίτι στο σχολείο, ο Βασίλης πηγαίνει σε 8 λεπτά και ο Πέτρος πηγαίνει σε 5. Ύστερα ήρθαν σπίτι κάθισαν στον υπολογιστή και άρχισαν να μοντάρουν το βίντεο: φόρτωσαν ταυτόχρονα το βίντεο του Βασίλη από την αρχή και το βίντεο του Πέτρου από το τέλος (με ανάποδη φορά, προς τα πίσω). Την στιγμή κατά την οποία και στον δυο τα βίντεο τα αδέρφια βρέθηκαν στο ίδιο σημείο της διαδρομής ένωσαν το βίντεο του Βασίλη με του Πέτρου. Προέκυψε ένα βίντεο, στο οποίο ο Βασίλης πηγαίνει από το σπίτι στο σχολείο και ύστερα κάποια στιγμή απότομα μετατρέπεται στον Πέτρο και πηγαίνει σπίτι με την όπισθεν. Πόση διάρκεια έχει το βίντεο;


Πρόβλημα 4. Στο εσωτερικό τετραγωνισμένου ορθογωνίου περιμέτρου 50 τετραγώνων (κελιών) κατά μήκος των κελιών (πλέγματος) αποκόπηκε (σχηματίστηκε τρύπα) ορθογώνιο περιμέτρου 30 κελιών. Η τρύπα δεν περιέχει συνοριακά κελιά. Αν κόψουμε αυτό το σχήμα κατά μήκος όλων των οριζόντιων γραμμών του πλέγματος, προκύπτουν 20 λωρίδες πλάτους ενός κελιού. Πόσες λωρίδες σχηματίζονται, αν αντί για αυτού κόψουμε το σχήμα κατά μήκος των κατακόρυφων γραμμών του πλέγματος; (Για παράδειγμα το πρώτο σχήμα είναι επιτρεπτό ενώ το δεύτερο όχι. Το τετράγωνο 1 \times 1 θεωρείται και αυτό λωρίδα!)
mmo_2021_6class_pr4.png
mmo_2021_6class_pr4.png (7.73 KiB) Προβλήθηκε 710 φορές

Πρόβλημα 5. Ένας βασιλιάς υποσχέθηκε ανταμοιβή, σε αυτόν που θα μπορέσει σε μια βραχώδη έρημο να φυτέψει ένα όμορφο κήπο με φρούτα. Δυο αδέρφια έμαθαν για αυτή την αμοιβή. Ο μεγάλος κατάφερε να σκάψει 18 τρύπες (βλέπε πρώτο σχήμα). Πουθενά αλλού δεν μπόρεσε να ανοίξει τρύπα παρά μόνο κατάφερε να σπάσει όλα τα φτυάρια του. Ο βασιλιάς εξοργίστηκε και τον πέταξε στο μπουντρούμι. Τότε ο μικρός αδερφός Ιβάν πρότεινε να φυτέψει μηλιές, αχλαδιές και δαμασκηνιές στις κορυφές ίσων τριγώνων (βλέπε δεύτερο σχήμα) και τις υπόλοιπες τρύπες να τις γεμίσει.
mmo_2021_6class_pr5.png
mmo_2021_6class_pr5.png (47.19 KiB) Προβλήθηκε 710 φορές
Ο βασιλιάς του απάντησε ως εξής:
- Ωραία, αν τα δέντρα κάθε είδους είναι ακριβώς από τρία, και αν θα μεγαλώσουν στις κορυφές ίσων τριγώνων, θα φαίνεται όμορφα. Αλλά τρία είδη είναι πολύ λίγα. Αν εκτός από μηλιές, αχλαδιές και δαμασκηνιές θα υπάρχουν και βερικοκιές τότε θα ελευθερώσω τον αδερφό σου. Αν προσθέσεις και πέμπτο είδος, κερασιά, θα σε ανταμείψω για τον κόπο σου. Μου αρέσουν επίσης οι αμυγδαλιές, αλλά εδώ έξη τρίγωνα δε θα μπορέσεις να τοποθετήσεις.
- Και αν θα μπορέσω;
- Τότε ζήτα ότι θες!
- Ο Ιβάν σκέφτηκε, δε παίρνω και το μισό βασίλειο επί την ευκαιρία. Σκεφτείτε και εσείς, τοποθετήστε όσο το δυνατόν περισσότερα είδη δέντρων στις κορυφές ίσων τριγώνων. (Η ισότητα των τριγώνων σημαίνει την ισότητα όλων των πλευρών τους και γωνιών τους, δηλαδή η πλήρης ταύτισή τους με επανάθεση τους ενός στο άλλο. τα τρίγωνα μπορούν να περιστρέφουν και να αναποδογυριστούν. Σε μια τρύπα μπορεί να φυτευτεί μόνο ένα δέντρο.)


Πρόβλημα 6. Στην βιτρίνα ενός κοσμηματοπωλείου βρίσκονται 15 διαμάντια. Δίπλα τους βρίσκονται ετικέτες με την ένδειξη της μάζας τους, στις οποίες είναι γραμμένα 1,2, \ldots, 15 καράτια. Ο κοσμηματοπώλης έχει ένα ζυγό ισορροπίας με πιατέλες και τέσσερα σταθμά μάζας 1,2,4 και 8 καρατιών. Στον πελάτη επιτρέπεται μόνο ένα είδος ζύγισης: να τοποθετήσει ένα από τα διαμάντια στην μία πιατέλα και τα σταθμά στην άλλη και να αποφανθεί αν η ένδειξη της μάζας στην αντίστοιχη ετικέτα είναι αληθής. Ωστόσο για κάθε σταθμό που παίρνει ο πελάτης πρέπει να πληρώσει των κοσμηματοπώλη 100 μονέτες. Αν το σταθμό αφαιρείτε από την ζυγαριά και στην επόμενη ζύγιση δεν συμμετέχει, ο κοσμηματοπώλης την παίρνει πίσω. Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό που πρέπει να πληρώσει κάποιος, ώστε να εξετάσει την μάζα όλων των διαμαντιών;


Πηγή: Επίσημη σελίδα της ολυμπιάδας.



Λέξεις Κλειδιά:
Joaakim
Δημοσιεύσεις: 120
Εγγραφή: Σάβ Φεβ 22, 2020 4:40 pm
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2021 (6η τάξη)

#2

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Joaakim » Κυρ Απρ 18, 2021 6:29 pm

Al.Koutsouridis έγραψε:
Κυρ Απρ 18, 2021 3:49 pm
XXXIV Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας
ΧΧΧΙΙ Μαθηματική Γιορτή
18 Απριλίου 2021 \bullet 6η τάξη


Πρόβλημα 1. α) Γράψτε στα τετράγωνα τέσσερα διαφορετικά ψηφία, ώστε το γινόμενο των κλασμάτων να είναι ίσο με \dfrac{20}{21}.

\dfrac{\square }{\square } \cdot \dfrac{\square }{\square } = \dfrac{20}{21}

Λύστε αυτό το πρόβλημα και για τις άλλες τρεις αριθμητικές πράξεις:
β) διαίρεση
γ) αφαίρεση
δ) πρόσθεση.

Πηγή: Επίσημη σελίδα της ολυμπιάδας.
Για το α)
Έχουμε την σχέση \frac{21ab}{cd}=20 \Rightarrow cd|21ab.
Παρατηρούμε ότι αν cd<21, τότε το LHS θα είναι ή πολλαπλάσιο του 3 ή του 7 (ή και τα δύο),
όμως το RHS=20 δεν είναι πολλαπλάσιο ούτε του 3, ούτε του 7. Άρα cd \ge 21, και θα έχουμε μία λύση για cd=21 \Rightarrow c=3, d=7.
Τότε ab=20, και θα έχουμε μία λύση για a=4, b=5. Άρα μία λύση είναι η (a,b,c,d)=(4,5,3,7).

Για το β)
Έχουμε την ίδια τετράδα με παραπάνω, απλά οι τιμές των b,d είναι ανάποδα, άρα μία λύση είναι η (a,b,c,d)=(4,7,3,5).

Διαγράφω την απάντησή μου για τα γ), δ) γιατί είναι λανθασμένα.
τελευταία επεξεργασία από Joaakim σε Δευ Απρ 19, 2021 11:07 am, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.


Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 15763
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2021 (6η τάξη)

#3

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Κυρ Απρ 18, 2021 6:49 pm

Joaakim έγραψε:
Κυρ Απρ 18, 2021 6:29 pm

Για το γ) (εννοείς το δ)
...
Άρα μία λύση είναι η (a,b,c,d)=(2,3,2,7).

Για το δ) (εννοείς το γ))
...
Άρα μία λύση είναι η (a,b,c,d)=(5,3,7,5).
Για ξαναδές τα αυτά. Πέρα από τα δευτερεύοντα τυπογραφικά σφάλματα γ) \leftrightarrow δ)

η άσκηση ζητά τα a,b,c,d να είναι διαφορετικά.


Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 15763
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2021 (6η τάξη)

#4

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Δευ Απρ 19, 2021 9:09 am

Al.Koutsouridis έγραψε:
Κυρ Απρ 18, 2021 3:49 pm

Πρόβλημα 2. α) Η Μαλβίνα χώρισε κάθε έδρα ενός 2 \times 2 \times 2 κύβου σε μοναδιαία τετράγωνα και πρόσταξε τον Μπουρατίνο σε μερικά τετράγωνα να γράψει σταυρούς και στα υπόλοιπα μηδενικά έτσι, ώστε κάθε τετράγωνο να συνορεύει κατά πλευρά με δυο σταυρούς και δυο μηδενικά. Στο σχήμα φαίνεται πως ο Μπουρατίνο εκτέλεσε την άσκηση (φαίνονται μόνο τρεις έδρες). Να αποδείξετε ότι ο Μπουρατίνο έσφαλε.
β) Βοηθήστε τον Μπουρατίνο να εκτελέσει την άσκηση σωστά. Αρκεί να περιγράψετε έστω μια αληθή τοποθέτηση.
Παροτρύνω τους μαθητές μας να ασχοληθούν με τις εδώ ασκήσεις γιατί είναι πάρα πολύ ωραίες. Για την παραπάνω:

α) Ο μαθητής σίγουρα κάνει λάθος. Πραγματικά, κοιτάμε το πάνω αριστερά κύβακι, και συγκεκριμένα την την κρυμμένη έδρα του. Επειδή το κυβάκι αυτό έχει μία έδρα με Ο η οποία ήδη συνορεύει με δύο Χ, πρέπει η κρυμμένη έδρα να είναι Ο. Από την άλλη επειδή το ίδιο αυτό κυβάκι αυτό έχει μία έδρα με Χ η οποία ήδη συνορεύει με δύο Ο, πρέπει η κρυμμένη έδρα να είναι Χ. Φτάσαμε σε αντίφαση.

β) Θεωρούμε ότι ο μεγάλος κύβος απότελείται από δύο είδη μικρών κύβων, τους λευκούς και τους γαλάζιους, όπως στο σχήμα. Στους λευκούς βάζουμε τα Ο και στους γαλάζιους τα Χ. Τελειώσαμε.
Συνημμένα
kivos X O.png
kivos X O.png (21.65 KiB) Προβλήθηκε 625 φορές


Joaakim
Δημοσιεύσεις: 120
Εγγραφή: Σάβ Φεβ 22, 2020 4:40 pm
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2021 (6η τάξη)

#5

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Joaakim » Δευ Απρ 19, 2021 11:05 am

Mihalis_Lambrou έγραψε:
Κυρ Απρ 18, 2021 6:49 pm
Joaakim έγραψε:
Κυρ Απρ 18, 2021 6:29 pm

Για το γ) (εννοείς το δ)
...
Άρα μία λύση είναι η (a,b,c,d)=(2,3,2,7).

Για το δ) (εννοείς το γ))
...
Άρα μία λύση είναι η (a,b,c,d)=(5,3,7,5).
Για ξαναδές τα αυτά. Πέρα από τα δευτερεύοντα τυπογραφικά σφάλματα γ) \leftrightarrow δ)

η άσκηση ζητά τα a,b,c,d να είναι διαφορετικά.
:wallbash: Πράγματι.

Για το γ) (αφαίρεση)
Έχουμε την σχέση \frac{a}{b}-\frac{c}{d}=\frac{20}{21} \Rightarrow \frac{ad-bc}{bd}=\frac{20}{21}.
Άρα το bd είναι πολλαπλάσιο του 21. Ελέγχουμε για bd=21\Rightarrow b=7, d=3.
Τότε έχω 3a-7c=20 \Rightarrow 3a=6 (mod.7) \Rightarrow a=2 (mod.7) \Rightarrow a=9 \Rightarrow 7c=27-20=7 \Rightarrow c=1.
Άρα μία τετράδα είναι η (a,b,c,d)=(9,7,1,3).

Για το δ) (πρόσθεση)
Έχουμε την σχέση \frac{a}{b}+\frac{c}{d}=\frac{20}{21} \Rightarrow \frac{ad+bc}{bd}=\frac{20}{21}.
Άρα το bd είναι πολλαπλάσιο του 21. Ελέγχουμε για bd=42 \Rightarrow b=6, d=7.
Τότε έχω ad+bc=40 \Rightarrow 7a+6c=40 \Rightarrow a=4(mod.6) \Rightarrow a=4 \Rightarrow 6c=12 \Rightarrow c=2.
Έτσι μία τετράδα είναι η (a,b,c,d)=(4,6,2,7).


Mihalis_Lambrou
Επιμελητής
Δημοσιεύσεις: 15763
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 21, 2008 2:04 am

Re: Μαθηματική Ολυμπιάδα Μόσχας 2021 (6η τάξη)

#6

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mihalis_Lambrou » Δευ Απρ 19, 2021 11:13 am

Joaakim έγραψε:
Δευ Απρ 19, 2021 11:05 am
Πράγματι.
Όλα εξαιρετικά. :10sta10:


Απάντηση

Επιστροφή σε “Θέματα διαγωνισμών (ΕΜΕ, ΚΥΜΕ, BMO, JBMO, IMO, Kangaroo κλπ)”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 7 επισκέπτες