Γειά σας κύριε Λάμπρου. Ευχαριστώ για τις φιλοφρονήσεις. Σας σύνταντησα όταν ήμουν 13 χρονών στις 18-01-1997 στα κέντρικα της Ε.Μ.Ε (Παν.32) και είχα έρθει στην Αθήνα για τον Αρχιμήδη στους μικρούς (που έγινε στο παλιό κτήριο του Πολυτεχνείου στην οδό Στουρνάρα).
Μου είχε αφήσει πολύ θετική εντύπωση που ένας καθηγητής σε Τμήμα Μαθηματικών (όπως εσείς) βοήθαγε τόσο πολύ εμάς τους πρωτάρηδες μαθητές Γυμνασίου με πολλές σημαντικές οδηγίες και δίνοντας πολλές λεπτομέρειες για τους διαγωνισμούς τις Ε.Μ.Ε. Θυμάμαι τον Ρωμανό-Διογένη που είχε κερδίσει το Χρυσό τότε στους μεγάλους του Αρχιμήδη το '97. Αλλά δεν μου έχουν μείνει πολλά ονόματα από τότε. Στο Μαθηματικό Αθήνας ήμουν φίλος με τον Kώστα τον Σταυρόπουλο (από Αμαλιάδα) που έχει πάει σαν μαθητής σε αρκετές Eθνικές όμαδες για Ι.M.Ο., μιας και είμαστε συνομήλικοι. Επίσης σαν φοιτητής στο Μαθηματικό Αθήνας ήμουν εθελοντής τον Ιούλιο του 2004 όταν διοργανώσαμε στην Ελλάδα την I.M.O. 2004, πάνω στον τρίτο όροφο του Μαθηματικού Αθήνας. Είχαμε αρκετή δουλειά μέχρι να μοιράζουμε θέματα και μεταφέρουμε τα θρανία για περίπου 500 μαθήτες παγκοσμίως, που έφταναν στη σχολή μας για την Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιαδα '04.
Στις
I.M.O. τα χρυσά, αργύρα και τα χάλκινα μετάλλια δίνονται με συγκεκριμένο ποσοστό %, οπότε
παγκοσμίως υπάρχουν
αρκετά χρυσά συνήθως (χωρίς κατ'ανάγκην να είναι 42-ρια), αλλά και ακόμη πιο πολλά αργυρά και χάλκινα μετάλλια. Αλλά στους διαγωνισμούς υπολογισμών που προνέφερα, υπάρχει μόνο ένας χρυσός, ένας αργύρος και ένας χάλκινος νικήτής σε καθέ μια απ'τις 4-5 κατηγορίες. Βέβαια στις
I.M.O. είναι πολύ περισσότεροι οι συμμετέχοντες, οπότε λογικό είναι να δίνονται πολλαπλά χρυσά μετάλλια κάθε χρονιά σε αρκετούς μαθητές παγκοσμίως. Αλλιώς τα χρυσά θα ήταν πολύ σπάνια και δεν θα ήταν θεμιτό να κέρδιζει το
χρυσό μετάλλιο μόνο ένας στους 500 μαθητές ετησίως , γιατί υπάρχει και ο παραγοντάς τύχη στην επιλογή θεμάτων, αφού κάποιοι είναι κορυφαίοι στην Ανάλυση, άλλοι στην Γεωμετρία, άλλοι στην Αριθμοθεωρία, και κάθε χρονιά στις I.M.O δίνεται βαρυτήτα σε διαφορετικές κατηγορίες μαθηματικών.
Επειδή ξέρω ότι αυτό το forum το διαβάζουν αρκετοί που ασχολούνται με
διαγωνισμούς της Ε.Μ.Ε. προσωπικά θα ήθελα να τονίσω ότι οι
διαγωνισμοί της Ε.Μ.Ε με βοήθησαν πολύ στον τομέα της
ανταγωνιστικότητας που κρατάω ακόμα σε ατομικό επίπεδο. Πραγματικά, όποιος συμμετέχει σε διαγωνισμούς της Ε.Μ.Ε. ίσως έχει νιώσει τον ανταγωνισμό, που δεν είναι αυτοσκοπός αλλά οδηγεί στην θέληση για αυτοβελτίωση. Το ότι δεν έφτασα σε Εθνική Ομάδα Μαθηματικών σαν μαθητής θεωρώ ότι οφείλεται στο ότι είχα συχνά πρόβλημα στην
οπτικοποίηση των γραφημάτων της προχωρημένης λυκειακής θεωρητικής Γεωμετρίας επίπεδου I.M.O., αλλά και στο ότι δεν είχα ασχοληθεί αρκετά με Λευκοπούλεια Συνδυαστική (Ι.Μ.Ο) και με Ανάλυση (I.M.O.). Παρ'όλα αυτά, στα Mental Calculation World Cup ('14 κ' 16) έχω συχνά ανταγωνιστεί στην αριθμητική με διάφορους συμμετέχοντες απ'τις Ι.Μ.Ο. όπως ο Γερμανός έφηβος αριθμομνήμων Martin Drees, που ήταν και στην
Εθνική Μαθηματικών Γερμανίας στην I.M.O. το 2016. Μιας και προέρχεται από χώρα 80 εκατομμυρίων, σίγουρα πέρασε από αρκετές εξετάσεις για φτάσει ως εκεί, στην εξάδα τους. Oι Κινέζοι ξέρω ότι πάνε καλά συνήθως στις Ι.Μ.Ο. αλλά δύσκολα συμμετέχουν σε διαγωνισμούς υπολογισμών.
Τo οτι ήμουν γρήγορος σε κάθε είδους αριθμητική πράξη (από πάρα πολύ μικρή παιδική ηλικία) απλά με βοήθαγε να τελειώνω πολύ πιο γρήγορα τα θέματα υπολογισμών στην Άλγεβρα και στη Θεωρία Αριθμών. Απλά κέρδιζω χρόνο. Αλλά κάποια στιγμή οι γρήγοροι υπολογισμοί σταματούν, και έρχεται η ανάγκη για ιδέες και αυτοσχεδιασμό. Ευτυχώς στις 5 κατηγορίες του Mental Calculation World Cup, υπάρχουν μόνο μηχανιστικοί υπολογισμοί για τους οποίους γνωρίζω τους αλγόριθμους και ο μόνος αντίπαλος είναι το χρονόμετρο. Ο αυτοσχεδιασμός (εύρεση νέου αλγορίθμου υπολογισμού ) απαιτείται μόνο στα "surprise tasks" δηλαδή στις κατηγορίες ("έκπληξη") που αντιμετωπίζω για πρώτη φορά (μπορεί να είναι θέματα για παραγοντοποίηση σε πρώτους, νιοστές ρίζες, λογάριθμους, δυνάμεις, κλάσματα, διαιρέσεις, προσεγγίσεις ή ο,τιδήποτε έχει σχέση με αριθμητικές πράξεις)
Οι Ασιάτες σχεδόν πάντα εξασκούνται από μικρή ηλικία με άβακα τύπου "Soroban" οπότε είναι σε άλλο επίπεδο απ΄τους Ευρωπαίους, παρ'ολά αυτά ο καθένας εφαρμόζει ό,τι αλγόριθμο γνωρίζει. Επειδή έχω μιλήσει σχεδόν με όλους τους κορυφαίους αριθμομνήμονες παγκοσμιώς, μπορώ να πω ότι δεν υπάρχει κάποιος που να ξέρει να εφαρμόζει απταίστως όλους τους αλγορίθμους νοερής αριθμητικής. Ο καθένας έχει τον δικό τρόπο του, αλλά η γλώσσα των αριθμών είναι η ίδια παγκοσμίως και το σωστό αποτέλεσμα πάντα μόνο ένα. Απλά κερδίζει ο πιο γρήγορος. Οι
κανόνες σε τέτοιους αριθμητικούς διαγωνισμούς είναι δεδομένοι a priori, άρα υπάρχει
μόνο σωστό ή μόνο λάθος αποτέλεσμα. Κανένα περιθώριο για αμφιβολίες ή ερμηνίες.
To ιδανικό στην νοερή αριθμητική θα ήταν ατομική απαγγελία του τελικού αποτελέσματος της καθε πράξης χώρις καν γράψιμο. Αλλά για πρακτικούς λόγους (π.χ. διαφορετικές γλώσσες συμμετεχόντων) η ατομική απαγγελία θα ήταν πιο χρονοβόρα. Παρ'όλα αυτά, και το γράψιμο του τελικού αποτελέσματος κάθε πράξης είναι αξιόπιστη διαδικασία. Υπάρχουν αρκετοί επιτηρητές ώστε να διασφαλίζεται δικαιοσύνη στους επιτυχόντες.
To χρονικό όριο για τις όλες τις κατηγορίες είναι 10 λεπτά. Eκτός απο τις προσθέσεις που ειναι 7 λεπτά, και την ευρεση ημερολογιων που ειναι μόνο 1 λεπτό. Στους διαγωνισμούς για να γίνουν αυτές οι αριθμητικές πράξεις οι γενικότεροι κανόνες είναι τρεις:
1.Απαγορεύνται κάθε είδους ηλεκτρονικά βοηθήματα (κομπιουτεράκια, κινητά όλα κλειστά κτλ.).
2. Απαγορεύνται όλες οι ενδιάμεσες πράξεις. Γράφω μόνο το τελικό αποτέλεσμα με στυλό. Και οι μουντζούρες απαγορεύονται αν υποδηλώνουν οτι κάτω απ'αυτήν, έχει γίνει ενδιάμεση πράξη. ('carry')
3. Κερδίζει ο πιο αλάθητος. Σε περίπτωση ίδιων λαθών και ίδιων βαθμών, κερδίζει ο πιο γρήγορος. Η μοναδική τεχνολογία που επιτρέπεται είναι μόνο στυλό/χαρτί για να γραφεί μόνο το τελικό αποτέλεσμα κάθε πράξης. Στην Μεμοριάδα/Memoriad επιτρέπεται πληκτρολόγιο αλλά και πάλι μόνο για να πληκτρολογηθεί το τελικό αποτέλεσμα. Όλες οι ενδιάμεσες πράξεις γίνονται όλες με το μυαλό.
Για όποιον ενδιαφέρεται περισσότερο, εδώ μπορείτε να βρείτε δωρεάν το βασικότερο πρόγραμμα/ software εξάσκησης αριθμητικών υπόλογισμών και μνήμης:
http://www.memoriad.com/download/Memoriad_Setup.exe (το ίδιο πρόγραμμα χρησιμοποιείται και στους διαγωνισμούς της
Μemoriad/Μεμοριάδας "Oλυμπιάδας Μνήμης, Νοερών Υπολογισμών και Φωτογραφικού διαβάσματος".)
Προς το παρόν το έχω σαν χόμπι. Δηλαδή όπως άλλοι μπορεί να λύνουν σταυρόλεξα ή Sudoku εμένα αρκετές φορές με ευχαριστεί να λύνω σωστά αριθμητικές πράξεις για διατηρούμαι σε πνευματική εγρήγορση. Ίσως ορισμένοι που συμμετέχουν σε άλλους διαγωνισμούς Μαθηματικών, ωφεληθούν αρκετά απ'την συγκεκριμένη εξάσκηση στην νοερή αριθμητική έτσι ώστε να κερδίζουν χρόνο σε κάθε είδους εξέταση που εμπεριέχει αριθμητικές πράξεις.