Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Συντονιστές: cretanman, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ, socrates
- Al.Koutsouridis
- Δημοσιεύσεις: 1797
- Εγγραφή: Πέμ Ιαν 30, 2014 11:58 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016-2017
Θέματα της 3ης φάσης για την 10η τάξη. Διάρκεια εξέτασης 4 ώρες/μέρα.
Πρώτη μέρα (30/01/17)
1. Σε γινόμενο πέντε μη μηδενικών φυσικών αριθμών κάθε παράγοντα των μειώνουμε κατά τρία. Μπορεί άραγε, με αυτή την διαδικασία, το γινόμενο να αυξηθεί ακριβώς κατά 15 φορές;
2. Κύκλος με κέντρο είναι εγγεγραμμένος σε τετράπλευρο . Οι χορδές και τέμνονται στο σημείο , και οι χορδές και στο σημείο . Είναι γνωστό, ότι το σημείο βρίσκεται επί του περιγεγραμμένου κύκλου του τριγώνου . Να αποδείξετε, ότι και το σημείο βρίσκεται επί του κύκλου .
3. Ο Παύλος διάλεξε 2017 (όχι απαραίτητα διαφορετικούς) μη μηδενικούς φυσικούς αριθμούς και παίζει μόνος του το ακόλουθο παιχνίδι. Στην αρχή έχει απεριόριστο απόθεμα από βότσαλα και 2017 μεγάλα άδεια κουτιά. Με μια κίνηση, ο Παύλος τοποθετεί σε οποιοδήποτε κουτί (της επιλογής του) βότσαλα, σε οποιοδήποτε από τα εναπομείναντα κουτιά (της επιλογής του) βότσαλα ,…, στο τέλος, στο απομένον κουτί βότσαλα, ολοκληρώνοντας έτσι την κίνηση. Ο σκοπός του Παύλου είναι να επιτύχει μετά από κάποιο αριθμό κινήσεων κάθε κουτί να έχει ίσο αριθμό βότσαλων. Μπορεί άραγε να διαλέξει τους αριθμούς έτσι, ώστε να επιτύχει το σκοπό του σε 43 κινήσεις, αλλά να μην μπορεί σε μικρότερο μη μηδενικό αριθμό κινήσεων;
Σημείωση: Σε κάθε κίνηση βάζουμε βότσαλα σε όλα τα 2017 κουτιά. Σε κάθε κουτί ο αριθμός των βότσαλων που που προσθέτουμε είναι ένας από το σύνολο . Αν ένας αριθμός χρησιμοποιηθεί για ένα κουτί, τότε δεν χρησιμοποιείται για άλλο κουτί της ίδιας κίνησης.
4. Ο δάσκαλος θέλει να δώσει στους μαθητές του πρόβλημα του ακόλουθου τύπου. Τους ανακοινώνει ότι σκέφτηκε ένα πολυώνυμο βαθμού 2017 με ακέραιους συντελεστές και μεγιστοβάθμιο συντελεστή ίσο με 1. Έπειτα τους ανακοινώνει ακέραιους αριθμούς και ξεχωριστά την τιμή της παράστασης . Με αυτά τα δεδομένα οι μαθητές πρέπει να βρουν το πολυώνυμο, το οποίο μπορεί να σκέφτηκε ο δάσκαλος. Ποιο είναι το ελάχιστο για το οποίο ο δάσκαλος μπορεί να θέσει πρόβλημα του παραπάνω τύπου, ώστε το πολυώνυμο, το ευρεθέν από τους μαθητές, οπωσδήποτε να ταυτίζεται με αυτό του δασκάλου;
Δεύτερη μέρα (31/01/2017)
5. Ο Στέλιος σχεδίασε ένα κενό πίνακα διαστάσεων και πάνω από κάθε στήλη και αριστερά από κάθε γραμμή έγραψε από έναν μη μηδενικό αριθμό. Προέκυψε ότι όλοι, οι 100 γραμμένοι αριθμοί, είναι διαφορετικοί μεταξύ τους και μάλιστα οι 50 από αυτούς είναι ρητοί και οι υπόλοιποι άρρητοι. Έπειτα, σε κάθε κελί του πίνακα σημείωσε το γινόμενο των αριθμών που ήταν γραμμένοι δίπλα σε κάθε γραμμή και στήλη (σχημάτισε ένα πίνακα/προπαίδεια γινομένων). Ποιος είναι ο μέγιστος αριθμός ρητών γινομένων που μπορεί να προκύψουν σε αυτό τον πίνακα;
6. Στην αρχή στο πίνακα είναι γραμμένοι μερικοί (περισσότεροι του ενός) μη μηδενικοί φυσικοί αριθμοί. Στην συνέχεια κάθε λεπτό στο πίνακα γράφεται αριθμός ίσος με το άθροισμα των τετραγώνων όλων των ήδη γραμμένων αριθμών (δηλαδή αν στον πίνακα είναι γραμμένοι αριθμοί 1,2,2, τότε το πρώτο λεπτό γράφεται ο αριθμός ). Να αποδείξετε, ότι ο εκατοστός αριθμός που γράφεται έχει τουλάχιστον 100 διαφορετικούς πρώτους διαιρέτες.
7. Κυρτό πολύγωνο διαμερίζεται, με μη τεμνόμενες διαγώνιους, σε ισοσκελή τρίγωνα. Να αποδείξετε, ότι σε αυτό το πολύγωνο θα βρεθούν δυο ίσες πλευρές.
8. Κυκλος είναι περιγεγραμμένος σε τρίγωνο . Στην πλευρά θεωρούμε σημείο και στην πλευρά σημείο έτσι, ώστε . Τα σημεία και του έλασσον τόξου του είναι τέτοια, ώστε . Οι χορδές και τέμνουν την ευθεία στα σημεία και αντίστοιχα. Να αποδείξετε, ότι .
Edit 11/02/16: Έγινε τροποποίηση στην εκφώνηση του 3ου προβλήματος της πρώτης μέρας. Η τροποποιήση είναι διευκρινιστική για το τι εννοούμε ως κίνηση.
Θέματα της 3ης φάσης για την 10η τάξη. Διάρκεια εξέτασης 4 ώρες/μέρα.
Πρώτη μέρα (30/01/17)
1. Σε γινόμενο πέντε μη μηδενικών φυσικών αριθμών κάθε παράγοντα των μειώνουμε κατά τρία. Μπορεί άραγε, με αυτή την διαδικασία, το γινόμενο να αυξηθεί ακριβώς κατά 15 φορές;
2. Κύκλος με κέντρο είναι εγγεγραμμένος σε τετράπλευρο . Οι χορδές και τέμνονται στο σημείο , και οι χορδές και στο σημείο . Είναι γνωστό, ότι το σημείο βρίσκεται επί του περιγεγραμμένου κύκλου του τριγώνου . Να αποδείξετε, ότι και το σημείο βρίσκεται επί του κύκλου .
3. Ο Παύλος διάλεξε 2017 (όχι απαραίτητα διαφορετικούς) μη μηδενικούς φυσικούς αριθμούς και παίζει μόνος του το ακόλουθο παιχνίδι. Στην αρχή έχει απεριόριστο απόθεμα από βότσαλα και 2017 μεγάλα άδεια κουτιά. Με μια κίνηση, ο Παύλος τοποθετεί σε οποιοδήποτε κουτί (της επιλογής του) βότσαλα, σε οποιοδήποτε από τα εναπομείναντα κουτιά (της επιλογής του) βότσαλα ,…, στο τέλος, στο απομένον κουτί βότσαλα, ολοκληρώνοντας έτσι την κίνηση. Ο σκοπός του Παύλου είναι να επιτύχει μετά από κάποιο αριθμό κινήσεων κάθε κουτί να έχει ίσο αριθμό βότσαλων. Μπορεί άραγε να διαλέξει τους αριθμούς έτσι, ώστε να επιτύχει το σκοπό του σε 43 κινήσεις, αλλά να μην μπορεί σε μικρότερο μη μηδενικό αριθμό κινήσεων;
Σημείωση: Σε κάθε κίνηση βάζουμε βότσαλα σε όλα τα 2017 κουτιά. Σε κάθε κουτί ο αριθμός των βότσαλων που που προσθέτουμε είναι ένας από το σύνολο . Αν ένας αριθμός χρησιμοποιηθεί για ένα κουτί, τότε δεν χρησιμοποιείται για άλλο κουτί της ίδιας κίνησης.
4. Ο δάσκαλος θέλει να δώσει στους μαθητές του πρόβλημα του ακόλουθου τύπου. Τους ανακοινώνει ότι σκέφτηκε ένα πολυώνυμο βαθμού 2017 με ακέραιους συντελεστές και μεγιστοβάθμιο συντελεστή ίσο με 1. Έπειτα τους ανακοινώνει ακέραιους αριθμούς και ξεχωριστά την τιμή της παράστασης . Με αυτά τα δεδομένα οι μαθητές πρέπει να βρουν το πολυώνυμο, το οποίο μπορεί να σκέφτηκε ο δάσκαλος. Ποιο είναι το ελάχιστο για το οποίο ο δάσκαλος μπορεί να θέσει πρόβλημα του παραπάνω τύπου, ώστε το πολυώνυμο, το ευρεθέν από τους μαθητές, οπωσδήποτε να ταυτίζεται με αυτό του δασκάλου;
Δεύτερη μέρα (31/01/2017)
5. Ο Στέλιος σχεδίασε ένα κενό πίνακα διαστάσεων και πάνω από κάθε στήλη και αριστερά από κάθε γραμμή έγραψε από έναν μη μηδενικό αριθμό. Προέκυψε ότι όλοι, οι 100 γραμμένοι αριθμοί, είναι διαφορετικοί μεταξύ τους και μάλιστα οι 50 από αυτούς είναι ρητοί και οι υπόλοιποι άρρητοι. Έπειτα, σε κάθε κελί του πίνακα σημείωσε το γινόμενο των αριθμών που ήταν γραμμένοι δίπλα σε κάθε γραμμή και στήλη (σχημάτισε ένα πίνακα/προπαίδεια γινομένων). Ποιος είναι ο μέγιστος αριθμός ρητών γινομένων που μπορεί να προκύψουν σε αυτό τον πίνακα;
6. Στην αρχή στο πίνακα είναι γραμμένοι μερικοί (περισσότεροι του ενός) μη μηδενικοί φυσικοί αριθμοί. Στην συνέχεια κάθε λεπτό στο πίνακα γράφεται αριθμός ίσος με το άθροισμα των τετραγώνων όλων των ήδη γραμμένων αριθμών (δηλαδή αν στον πίνακα είναι γραμμένοι αριθμοί 1,2,2, τότε το πρώτο λεπτό γράφεται ο αριθμός ). Να αποδείξετε, ότι ο εκατοστός αριθμός που γράφεται έχει τουλάχιστον 100 διαφορετικούς πρώτους διαιρέτες.
7. Κυρτό πολύγωνο διαμερίζεται, με μη τεμνόμενες διαγώνιους, σε ισοσκελή τρίγωνα. Να αποδείξετε, ότι σε αυτό το πολύγωνο θα βρεθούν δυο ίσες πλευρές.
8. Κυκλος είναι περιγεγραμμένος σε τρίγωνο . Στην πλευρά θεωρούμε σημείο και στην πλευρά σημείο έτσι, ώστε . Τα σημεία και του έλασσον τόξου του είναι τέτοια, ώστε . Οι χορδές και τέμνουν την ευθεία στα σημεία και αντίστοιχα. Να αποδείξετε, ότι .
Edit 11/02/16: Έγινε τροποποίηση στην εκφώνηση του 3ου προβλήματος της πρώτης μέρας. Η τροποποιήση είναι διευκρινιστική για το τι εννοούμε ως κίνηση.
τελευταία επεξεργασία από Al.Koutsouridis σε Σάβ Φεβ 11, 2017 3:34 pm, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Λέξεις Κλειδιά:
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Οι αριθμοιAl.Koutsouridis έγραψε:
1. Σε γινόμενο πέντε μη μηδενικών φυσικών αριθμών κάθε παράγοντα των μειώνουμε κατά τρία. Μπορεί άραγε, με αυτή την διαδικασία, το γινόμενο να αυξηθεί ακριβώς κατά 15 φορές;
ικανοποιούν τις συνθήκες.
Ο τρόπος σκέψης ήταν παρόμοιος με το αντίστοιχο πρόβλημα στην 9η Τάξη.
- george visvikis
- Επιμελητής
- Δημοσιεύσεις: 13278
- Εγγραφή: Παρ Νοέμ 01, 2013 9:35 am
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Από τις διχοτόμους των γωνιών και επειδή το είναι περιγεγραμμένο, θα είναι , οπότε εύκολαAl.Koutsouridis έγραψε:Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016-2017
Θέματα της 3ης φάσης για την 10η τάξη. Διάρκεια εξέτασης 4 ώρες/μέρα.
Πρώτη μέρα (30/01/17)
2. Κύκλος με κέντρο είναι εγγεγραμμένος σε τετράπλευρο . Οι χορδές και τέμνονται στο σημείο , και οι χορδές και στο σημείο . Είναι γνωστό, ότι το σημείο βρίσκεται επί του περιγεγραμμένου κύκλου του τριγώνου . Να αποδείξετε, ότι και το σημείο βρίσκεται επί του κύκλου .
βγαίνει ότι το είναι χαρταετός (τα τρίγωνα καθώς επίσης και τα είναι ίσα), απ' όπου
προκύπτει ότι και τα τρίγωνα είναι ίσα, άρα , οπότε τα σημεία είναι ομοκυκλικά.
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Για να μην μπλεχτούμε με πολλές πράξεις θα δουλέψουμε επαγωγικά. Πιο συγκεκριμένα θα δείξουμε ότι ο αριθμός έστω , που προκύπτει με την παραπάνω διαδικασία θα έχει τουλάχιστον πρώτους διαιρέτες. Έστω λοιπόν πως ισχύει ότι ο (που προέκυψε από την ιοστή διαδικασία) έχει τουλάχιστον διαφορετικούς πρώτους διαιρέτες. Θα δείξουμε ότι ο έχει τουλάχιστον διαφορετικούς πρώτους διαιρέτες. Είναι . Ισχύει . Συνεπώς ο θα έχει τουλάχιστον διαφορετικούς πρώτους διαιρέτες. Επομένως, αφού , αυτός θα έχει τουλάχιστον ένα πρώτο διαιρέτη και το ζητούμενο έπεται.....Al.Koutsouridis έγραψε:Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016-2017
Θέματα της 3ης φάσης για την 10η τάξη. Διάρκεια εξέτασης 4 ώρες/μέρα.
Πρώτη μέρα (30/01/17)
6. Στην αρχή στο πίνακα είναι γραμμένοι μερικοί (περισσότεροι του ενός) μη μηδενικοί φυσικοί αριθμοί. Στην συνέχεια κάθε λεπτό στο πίνακα γράφεται αριθμός ίσος με το άθροισμα των τετραγώνων όλων των ήδη γραμμένων αριθμών (δηλαδή αν στον πίνακα είναι γραμμένοι αριθμοί 1,2,2, τότε το πρώτο λεπτό γράφεται ο αριθμός ). Να αποδείξετε, ότι ο εκατοστός αριθμός που γράφεται έχει τουλάχιστον 100 διαφορετικούς πρώτους διαιρέτες.
Bye :')
- Demetres
- Γενικός Συντονιστής
- Δημοσιεύσεις: 8989
- Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
- Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
- Επικοινωνία:
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Πολύ καλό!Al.Koutsouridis έγραψε:
4. Ο δάσκαλος θέλει να δώσει στους μαθητές του πρόβλημα του ακόλουθου τύπου. Τους ανακοινώνει ότι σκέφτηκε ένα πολυώνυμο βαθμού 2017 με ακέραιους συντελεστές και μεγιστοβάθμιο συντελεστή ίσο με 1. Έπειτα τους ανακοινώνει ακέραιους αριθμούς και ξεχωριστά την τιμή της παράστασης . Με αυτά τα δεδομένα οι μαθητές πρέπει να βρουν το πολυώνυμο, το οποίο μπορεί να σκέφτηκε ο δάσκαλος. Ποιο είναι το ελάχιστο για το οποίο ο δάσκαλος μπορεί να θέσει πρόβλημα του παραπάνω τύπου, ώστε το πολυώνυμο, το ευρεθέν από τους μαθητές, οπωσδήποτε να ταυτίζεται με αυτό του δασκάλου;
Σίγουρα πρέπει . Αν , ακόμη και αν ο δάσκαλος τους ανακοινώσει τις τιμές των δεν θα μπορούν να ξεχωρίσουν μεταξύ των πολυωνύμων και
Θα δείξουμε τώρα ότι γίνεται για . Ο δάσκαλος επιλέγει το πολυώνυμο
και .
Οπότε οι μαθητές γνωρίζουν ότι . Γνωρίζουν επομένως ότι ή για κάθε .
Ας θυμηθούμε ότι αν πολυώνυμο με ακέραιους συντελεστές και αν ακέραιοι, τότε . Οπότε για με πρέπει . Άρα και .
Επομένως είτε για κάθε είτε για κάθε . Τυο δεύτερο απορρίπτεται αφού .
Μένει τώρα να δείξουμε ότι υπάρχει μοναδικό πολυώνυμο βαθμού με μεγιστοβάθμιο συντελεστή ίσο με το οποίο να ικανοποιεί .
Πράγματι αν είναι δύο τέτοια πολυώνυμα τότε το πολυώνυμο είναι βαθμού και έχει διακεκριμένες ρίζες. Άρα το είναι το μηδενικό πολυώνυμο και η απόδειξη ολοκληρώθηκε.
- Demetres
- Γενικός Συντονιστής
- Δημοσιεύσεις: 8989
- Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
- Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
- Επικοινωνία:
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Μάλλον κάτι δεν πάει καλά με την εκφώνηση.Al.Koutsouridis έγραψε:
3. Ο Παύλος διάλεξε 2017 (όχι απαραίτητα διαφορετικούς) μη μηδενικούς φυσικούς αριθμούς και παίζει μόνος του το ακόλουθο παιχνίδι. Στην αρχή έχει απεριόριστο αριθμό από βότσαλα και 2017 μεγάλα άδεια κουτιά. Με μια κίνηση ο Παύλος τοποθετεί σε οποιοδήποτε κουτί (της επιλογής του) βότσαλα, σε οποιοδήποτε από τα εναπομείναντα κουτιά βότσαλα ,…, στο τέλος, στο απομένον κουτί βότσαλα. Ο σκοπός του Παύλου είναι να επιτύχει μετά από κάποιο αριθμό κινήσεων κάθε κουτί να έχει ίσο αριθμό βότσαλων. Μπορεί άραγε να διαλέξει τους αριθμούς έτσι, ώστε να επιτύχει το σκοπό του σε 43 κινήσεις, αλλά να μην μπορεί σε μικρότερο μη μηδενικό αριθμό κινήσεων;
- Al.Koutsouridis
- Δημοσιεύσεις: 1797
- Εγγραφή: Πέμ Ιαν 30, 2014 11:58 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Καλησπέρα κ.Δημήτρη,Demetres έγραψε:Μάλλον κάτι δεν πάει καλά με την εκφώνηση.Al.Koutsouridis έγραψε:
3. Ο Παύλος διάλεξε 2017 (όχι απαραίτητα διαφορετικούς) μη μηδενικούς φυσικούς αριθμούς και παίζει μόνος του το ακόλουθο παιχνίδι. Στην αρχή έχει απεριόριστο αριθμό από βότσαλα και 2017 μεγάλα άδεια κουτιά. Με μια κίνηση ο Παύλος τοποθετεί σε οποιοδήποτε κουτί (της επιλογής του) βότσαλα, σε οποιοδήποτε από τα εναπομείναντα κουτιά βότσαλα ,…, στο τέλος, στο απομένον κουτί βότσαλα. Ο σκοπός του Παύλου είναι να επιτύχει μετά από κάποιο αριθμό κινήσεων κάθε κουτί να έχει ίσο αριθμό βότσαλων. Μπορεί άραγε να διαλέξει τους αριθμούς έτσι, ώστε να επιτύχει το σκοπό του σε 43 κινήσεις, αλλά να μην μπορεί σε μικρότερο μη μηδενικό αριθμό κινήσεων;
Νομίζω έχω κάνει την σωστή απόδοση. Η τελευταία πρόταση αποδίδεται καλύτερα είναι η αληθεία ως εξής (με ένα μπορεί παραπάνω).
Μπορεί άραγε να διαλέξει τους αριθμούς έτσι, ώστε να μπορεί να επιτύχει το σκοπό του σε 43 κινήσεις, αλλά να μην μπορεί σε μικρότερο μη μηδενικό αριθμό κινήσεων;
Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο κομμάτι της εκφώνησης που έχετε ενδοιασμό;
- Demetres
- Γενικός Συντονιστής
- Δημοσιεύσεις: 8989
- Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
- Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
- Επικοινωνία:
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Μετά από κινήσεις , θα υπάρχουν κουτιά που θα έχουν βότσαλα και που δεν θα έχουν. Οπότε δεν θα μπορούν ποτέ τα κουτιά εκτός ίσως από το τέλος να έχουν ίσο αριθμό από βότσαλα.Al.Koutsouridis έγραψε:Καλησπέρα κ.Δημήτρη,Demetres έγραψε:Μάλλον κάτι δεν πάει καλά με την εκφώνηση.Al.Koutsouridis έγραψε:
3. Ο Παύλος διάλεξε 2017 (όχι απαραίτητα διαφορετικούς) μη μηδενικούς φυσικούς αριθμούς και παίζει μόνος του το ακόλουθο παιχνίδι. Στην αρχή έχει απεριόριστο αριθμό από βότσαλα και 2017 μεγάλα άδεια κουτιά. Με μια κίνηση ο Παύλος τοποθετεί σε οποιοδήποτε κουτί (της επιλογής του) βότσαλα, σε οποιοδήποτε από τα εναπομείναντα κουτιά βότσαλα ,…, στο τέλος, στο απομένον κουτί βότσαλα. Ο σκοπός του Παύλου είναι να επιτύχει μετά από κάποιο αριθμό κινήσεων κάθε κουτί να έχει ίσο αριθμό βότσαλων. Μπορεί άραγε να διαλέξει τους αριθμούς έτσι, ώστε να επιτύχει το σκοπό του σε 43 κινήσεις, αλλά να μην μπορεί σε μικρότερο μη μηδενικό αριθμό κινήσεων;
Νομίζω έχω κάνει την σωστή απόδοση. Η τελευταία πρόταση αποδίδεται καλύτερα είναι η αληθεία ως εξής (με ένα μπορεί παραπάνω).
Μπορεί άραγε να διαλέξει τους αριθμούς έτσι, ώστε να μπορεί να επιτύχει το σκοπό του σε 43 κινήσεις, αλλά να μην μπορεί σε μικρότερο μη μηδενικό αριθμό κινήσεων;
Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο κομμάτι της εκφώνησης που έχετε ενδοιασμό;
- Al.Koutsouridis
- Δημοσιεύσεις: 1797
- Εγγραφή: Πέμ Ιαν 30, 2014 11:58 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Ίσως να μην έγινε φανερό από την εκφώνηση όποτε οποιαδήποτε συμβουλή για βελτίωσή της ευπρόσδεκτη και θεμιτή. Όχι μόνο σε αυτό το πρόβλημα αλλά και τα άλλα που είναι από μετάφραση.Demetres έγραψε:
Μετά από κινήσεις , θα υπάρχουν κουτιά που θα έχουν βότσαλα και που δεν θα έχουν. Οπότε δεν θα μπορούν ποτέ τα κουτιά εκτός ίσως από το τέλος να έχουν ίσο αριθμό από βότσαλα.
Αυτό που θέλει να πει το πρόβλημα είναι το εξής:
Έστω ότι ο Πάυλος διάλεξε τους αριθμούς . Τότε ο Πάυλος διαλέγει ένα κουτί , οποιοδήποτε, και βάζει μέσα έστω βότσαλα , διαλέγει ένα αλλο κουτί και ας πούμε ότι έβαλε μέσα βότσαλα , συνεχίζει κατά αυτό το τρόπο και στο τελευταίο κουτί έβαλε . Έτσι ολοκληρώνει την πρώτη κίνηση.
Στην δεύτερη κίνηση στο κουτί μπορεί να βάλει οποιοδήποτε αριθμό βότσαλων. Έστω . Στο κουτί , βότσαλα κτλ.
Συνεχίζει την διαδικασία μέχρ την 43 κίνηση στην οποίο θέλει κάθε κουτί να έχει ίσο αριθμό βότσαλων. Αν για παράδειγμα με τους συγκεκριμένους αριθμούς δείξουμε ότι μπορεί στην 43 κίνηση να έχουν όλα τα κουτιά ίσο αριθμό από βότσαλα. Και για αυτή την επιλογή αριθμών δεν μπορούμε να βρούμε αριθμό κινήσεων μικρότερο του 43 που να οδηγεί σε ίσο αριθμό βότσαλων σε κάθε κουτί, τότε η αρχική επιλογή μας είναι μια λύση.
Αν κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει τότε θα πρέπει να αποδείξουμε το αδύνατο.
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Al.Koutsouridis έγραψε:Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016-2017
Θέματα της 3ης φάσης για την 10η τάξη. Διάρκεια εξέτασης 4 ώρες/μέρα.
Δεύτερη μέρα (31/01/2017)
5. Ο Στέλιος σχεδίασε ένα κενό πίνακα διαστάσεων και πάνω από κάθε στήλη και αριστερά από κάθε γραμμή έγραψε από έναν μη μηδενικό αριθμό. Προέκυψε ότι όλοι, οι 100 γραμμένοι αριθμοί, είναι διαφορετικοί μεταξύ τους και μάλιστα οι 50 από αυτούς είναι ρητοί και οι υπόλοιποι άρρητοι. Έπειτα, σε κάθε κελί του πίνακα σημείωσε το γινόμενο των αριθμών που ήταν γραμμένοι δίπλα σε κάθε γραμμή και στήλη (σχημάτισε ένα πίνακα/προπαίδεια γινομένων). Ποιος είναι ο μέγιστος αριθμός ρητών γινομένων που μπορεί να προκύψουν σε αυτό τον πίνακα;
Το γινόμενο δύο ρητών είναι ρητός, το γινόμενο μη μηδενικού ρητού με άρρητο είναι άρρητος ενώ το γινόμενο δύο κατάλληλα
επιλεγμένων άρρητων (π.χ. και ) είναι ρητός.
Χρωματίζω με κόκκινο τους ρητούς και μαύρο τους άρρητους, έτσι προκύπτει το επόμενο σχήμα για το πλήθος κάθε κατηγορίας.
[attachment=0]ΠανρωσικήΟΜ 3Φ_Τ10__2016_7_θ5.png[/attachment]
Για να είναι το πλήθος των ρητών μέγιστο, πρέπει με μέγιστο πλήθος ρητών .
Μια λύση φαίνεται στο επόμενο σχήμα.
[attachment=1]ΠανρωσικήΟΜ 3Φ_Τ10__2016_7_θ5β.png[/attachment]
- Συνημμένα
-
- ΠανρωσικήΟΜ 3Φ_Τ10__2016_7_θ5.png (1.41 KiB) Προβλήθηκε 1250 φορές
-
- ΠανρωσικήΟΜ 3Φ_Τ10__2016_7_θ5β.png (12.35 KiB) Προβλήθηκε 1268 φορές
- Al.Koutsouridis
- Δημοσιεύσεις: 1797
- Εγγραφή: Πέμ Ιαν 30, 2014 11:58 pm
- Τοποθεσία: Αθήνα
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Έγινε τροποποίηση στην εκφώνηση του 3ου προβλήματος της πρώτης μέρας. Η τροποποιήση είναι διευκρινιστική για το τι εννοούμε ως κίνηση.
Ελπίζω να μην σας ταλαιπώρησα πολύ με το ασαφές της εκφώνησης .
Ελπίζω να μην σας ταλαιπώρησα πολύ με το ασαφές της εκφώνησης .
- Demetres
- Γενικός Συντονιστής
- Δημοσιεύσεις: 8989
- Εγγραφή: Δευ Ιαν 19, 2009 5:16 pm
- Τοποθεσία: Λεμεσός/Πύλα
- Επικοινωνία:
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Αλέξανδρε, εγώ φταίω που δεν κατανόησα σωστά το πρόβλημα.Al.Koutsouridis έγραψε:Έγινε τροποποίηση στην εκφώνηση του 3ου προβλήματος της πρώτης μέρας. Η τροποποιήση είναι διευκρινιστική για το τι εννοούμε ως κίνηση.
Ελπίζω να μην σας ταλαιπώρησα πολύ με το ασαφές της εκφώνησης .
Η απάντηση είναι καταφατική. Θα βάλω απάντηση αργότερα αν δεν με προλάβει κάποιος άλλος.)
- emouroukos
- Συντονιστής
- Δημοσιεύσεις: 1447
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 22, 2008 1:27 pm
- Τοποθεσία: Αγρίνιο
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Al.Koutsouridis έγραψε: 8. Κυκλος είναι περιγεγραμμένος σε τρίγωνο . Στην πλευρά θεωρούμε σημείο και στην πλευρά σημείο έτσι, ώστε . Τα σημεία και του έλασσον τόξου του είναι τέτοια, ώστε . Οι χορδές και τέμνουν την ευθεία στα σημεία και αντίστοιχα. Να αποδείξετε, ότι .
Παρατηρούμε ότι
οπότε το τετράπλευρο είναι εγγράψιμο και άρα
Επίσης, είναι
οπότε το τετράπλευρο είναι εγγράψιμο και άρα
Έχουμε τώρα (αφού ) ότι:
και το ζητούμενο δείχθηκε.
Βαγγέλης Μουρούκος
Erro ergo sum.
Erro ergo sum.
- emouroukos
- Συντονιστής
- Δημοσιεύσεις: 1447
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 22, 2008 1:27 pm
- Τοποθεσία: Αγρίνιο
Re: Πανρωσική Ολυμπιάδα Μαθηματικών 2016/17 (ΙΙΙΦ 10η τάξη)
Ναι, μπορεί. Ένας τρόπος είναι ο εξής:Al.Koutsouridis έγραψε:
3. Ο Παύλος διάλεξε 2017 (όχι απαραίτητα διαφορετικούς) μη μηδενικούς φυσικούς αριθμούς και παίζει μόνος του το ακόλουθο παιχνίδι. Στην αρχή έχει απεριόριστο απόθεμα από βότσαλα και 2017 μεγάλα άδεια κουτιά. Με μια κίνηση, ο Παύλος τοποθετεί σε οποιοδήποτε κουτί (της επιλογής του) βότσαλα, σε οποιοδήποτε από τα εναπομείναντα κουτιά (της επιλογής του) βότσαλα ,…, στο τέλος, στο απομένον κουτί βότσαλα, ολοκληρώνοντας έτσι την κίνηση. Ο σκοπός του Παύλου είναι να επιτύχει μετά από κάποιο αριθμό κινήσεων κάθε κουτί να έχει ίσο αριθμό βότσαλων. Μπορεί άραγε να διαλέξει τους αριθμούς έτσι, ώστε να επιτύχει το σκοπό του σε 43 κινήσεις, αλλά να μην μπορεί σε μικρότερο μη μηδενικό αριθμό κινήσεων;
Σημείωση: Σε κάθε κίνηση βάζουμε βότσαλα σε όλα τα 2017 κουτιά. Σε κάθε κουτί ο αριθμός των βότσαλων που που προσθέτουμε είναι ένας από το σύνολο . Αν ένας αριθμός χρησιμοποιηθεί για ένα κουτί, τότε δεν χρησιμοποιείται για άλλο κουτί της ίδιας κίνησης.
Παρατηρούμε ότι Ο Παύλος διαλέγει αριθμούς ίσους με , αριθμούς ίσους με και τους υπόλοιπους αριθμούς ίσους με . Ακολουθεί την εξής στρατηγική: Επιλέγει πρώτα κουτιά, σε καθένα από τα οποία τοποθετεί σε κάθε κίνηση βότσαλα. Μετά από κινήσεις, τα κουτιά αυτά θα περιέχουν βότσαλα το καθένα. Τα υπόλοιπα κουτιά τα διαιρεί σε ομάδες, καθεμιά από τις οποίες έχει κουτιά. Για κάθε ο Παύλος τοποθετεί στην -στή κίνησή του βότσαλα σε καθένα από τα κουτιά της -στής ομάδας και βότσαλο σε καθένα από τα κουτιά των υπόλοιπων ομάδων. Έτσι, καθένα από τα κουτιά των ομάδων θα περιέχει, μετά από κινήσεις, βότσαλα και ο Παύλος πέτυχε το σκοπό του.
Θα δείξουμε τώρα ότι ο Παύλος δεν μπορεί να πετύχει το σκοπό του σε κινήσεις, όπου . Σε μια κίνηση, θα πρέπει να τοποθέτησε σε κάποιο κουτί βότσαλα, οπότε το κουτί αυτό τελικά θα περιέχει τουλάχιστον βότσαλα. Επειδή θα υπάρχει κάποιο άλλο κουτί στο οποίο δεν τοποθετήθηκαν σε καμιά κίνηση βότσαλα, οπότε το κουτί αυτό τελικά θα περιέχει το πολύ βότσαλα. Αλλά οπότε τελικά τα δύο αυτά κουτιά δεν περιέχουν τον ίδιο αριθμό από βότσαλα.
Βαγγέλης Μουρούκος
Erro ergo sum.
Erro ergo sum.
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 5 επισκέπτες