









Συντονιστής: Τηλέγραφος Κώστας
Υπάρχει γεωμετρική λύση αλλά κάνω με Αναλυτική επειδή "δεν χρειάζεται να σκεφτείς".AΝΔΡΕΑΣ ΒΑΡΒΕΡΑΚΗΣ έγραψε: ↑Σάβ Ιαν 16, 2021 11:31 amΑν ταείναι τετράγωνα στο καρτεσιανό σύστημα συντεταγμένων, τα σημεία
ανήκουν στις
αντίστοιχα και τα
βρίσκονται πάνω στον άξονα
ενώ τα
βρίσκονται πάνω στον
, να βρείτε την κλίση της ευθείας
όπου
με
.
Καλησπέρα!AΝΔΡΕΑΣ ΒΑΡΒΕΡΑΚΗΣ έγραψε: ↑Σάβ Ιαν 16, 2021 11:31 amΑν ταείναι τετράγωνα στο καρτεσιανό σύστημα συντεταγμένων, τα σημεία
ανήκουν στις
αντίστοιχα και τα
βρίσκονται πάνω στον άξονα
ενώ τα
βρίσκονται πάνω στον
, να βρείτε την κλίση της ευθείας
όπου
με
.
Καλησπέρα Ανδρέα!AΝΔΡΕΑΣ ΒΑΡΒΕΡΑΚΗΣ έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 11:40 amΜιχάλη, Γιώργο και Θανάση (χρόνια πολλά επί τη ευκαιρία έστω και καθυστερημένα) σας ευχαριστώ για την άμεση απάντηση με διαφορετικές προσεγγίσεις και χαίρομαι που σας ξαναβρίσκω εδώ έστω.
Παραθέτω και τη δική μου εκδοχή που προσομοιάζει με του Γιώργου και να θέσω ένα προβληματισμό-απορία:
Συμφωνώ όπως αναφέρει και ο Μιχάλης ότι η προσέγγιση με συντεταγμένες μας δίνει μια σιγουριά και σίγουρα ο μαθητής της Β Λυκείου αυτή θα επιλέξει. Αλλά εδώ είναι εφικτή αυτή η οδός; Δεν βλέπω κάποιο εύκολο τρόπο στην επίλυση του συστήματος Μιχάλη, εκτός αν μου διαφεύγει κάτι.
Νομίζω ότι η διαδικασία που γράφεις πιο πάνω, φτάνει πιο γρήγορα στην τελική εξίσωση. Αν κατάλαβα καλά, στην τάξη έδωσες τοAΝΔΡΕΑΣ ΒΑΡΒΕΡΑΚΗΣ έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 11:40 amΠοια διαδικασία θα μπορούσαμε να προτείνουμε στο μαθητή; Έθεσα στην τάξη μου το πρόβλημα στην απλούστερη εκδοχή να βρούνε το μικρό τετράγωνο με συγκεκριμένες τιμές για το Α(5,7) για να τους δείξω ότι πρέπει να αναζητούν και την γεωμετρική προσέγγιση. Δεν έχω πάρει απάντηση ακόμα.
Θα ήθελα τη γνώμη σας.
Στο δικό μου σχήμα έχουμε, οπότε από την ομοιότητα των τριγώνων
και
προκύπτει η αναλογία
![]()
Ακριβώς. Και νομίζω με συντεταγμένες φτάνει κανείς σε αδιέξοδο.george visvikis έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 5:36 pmΚαλησπέρα Ανδρέα!AΝΔΡΕΑΣ ΒΑΡΒΕΡΑΚΗΣ έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 11:40 amΜιχάλη, Γιώργο και Θανάση (χρόνια πολλά επί τη ευκαιρία έστω και καθυστερημένα) σας ευχαριστώ για την άμεση απάντηση με διαφορετικές προσεγγίσεις και χαίρομαι που σας ξαναβρίσκω εδώ έστω.
Παραθέτω και τη δική μου εκδοχή που προσομοιάζει με του Γιώργου και να θέσω ένα προβληματισμό-απορία:
Συμφωνώ όπως αναφέρει και ο Μιχάλης ότι η προσέγγιση με συντεταγμένες μας δίνει μια σιγουριά και σίγουρα ο μαθητής της Β Λυκείου αυτή θα επιλέξει. Αλλά εδώ είναι εφικτή αυτή η οδός; Δεν βλέπω κάποιο εύκολο τρόπο στην επίλυση του συστήματος Μιχάλη, εκτός αν μου διαφεύγει κάτι.
Σίγουρα η προσέγγιση με συντεταγμένες είναι ασφαλής μέθοδος. Ωστόσο, τις περισσότερες φορές η διαδικασία είναι
επίπονη και χρονοβόρα. Ο μαθητής που θα επιλέξει μία τέτοια μέθοδο θα πρέπει να έχει μεγάλη ευχέρεια στις πράξεις.
Προσωπικά, καταφεύγω στις συντεταγμένες μόνο αν δεν μπορώ να βρω Ευκλείδεια λύση ή αν η Ευκλείδεια λύση είναι
πιο πολύπλοκη.
Νομίζω ότι η διαδικασία που γράφεις πιο πάνω, φτάνει πιο γρήγορα στην τελική εξίσωση. Αν κατάλαβα καλά, στην τάξη έδωσες τοAΝΔΡΕΑΣ ΒΑΡΒΕΡΑΚΗΣ έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 11:40 amΠοια διαδικασία θα μπορούσαμε να προτείνουμε στο μαθητή; Έθεσα στην τάξη μου το πρόβλημα στην απλούστερη εκδοχή να βρούνε το μικρό τετράγωνο με συγκεκριμένες τιμές για το Α(5,7) για να τους δείξω ότι πρέπει να αναζητούν και την γεωμετρική προσέγγιση. Δεν έχω πάρει απάντηση ακόμα.
Θα ήθελα τη γνώμη σας.
Στο δικό μου σχήμα έχουμε, οπότε από την ομοιότητα των τριγώνων
και
προκύπτει η αναλογία
![]()
και ζητούσες τις άλλες κορυφές αν είναι σημεία των αξόνων;
Α.Β.png
AΝΔΡΕΑΣ ΒΑΡΒΕΡΑΚΗΣ έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 11:40 amΔεν βλέπω κάποιο εύκολο τρόπο στην επίλυση του συστήματος Μιχάλη, εκτός αν μου διαφεύγει κάτι.
AΝΔΡΕΑΣ ΒΑΡΒΕΡΑΚΗΣ έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 8:04 pmΑκριβώς. Και νομίζω με συντεταγμένες φτάνει κανείς σε αδιέξοδο.
Βεβαίως. Και πολλά ακόμα. Μπορεί μεν η Αναλυτική να είναι εν γένει άχαρη ως προς τις τεχνικές της (*), δίνει όμως πολλά δωράκια. Αργότερα μπορείς να τα δεις και με Ευκλείδεια μέσα, αλλά ως ανακαλυπτικό εργαλείο είναι εξαιρετικό. Προσθέτω π.χ. στα παραπάνω το ότι οι
Ας το δούμε και με αντικατάσταση. Λύνω τη δεύτερη ως προςMihalis_Lambrou έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 9:18 pm
Ας δούμε έναν από τους τρόπους. Θα είμαι λίγο αναλυτικός.
Το σύστημα ως προςείναι
και
![]()
Επαναφορά.Mihalis_Lambrou έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 11:53 pmΊσως το εξής είναι ωραία ασκησούλα ρουτίνας με Αναλυτική, αλλά κάπως πιο ζόρικο συνθετικά:
Αν πάρουμε σημείαστις πλευρές
αντίστοιχα, ενός τριγώνου
, και αν ισχύει
, τότε τα τρίγωνα
έχουν το ίδιο βαρύκεντρο.
Το συγκεκριμένο υπάρχει στον Πάππο (αν θυμάμαι καλά για την ειδική περίπτωση όπου οι παρπάνω λόγοι είναι, νομίζω, ο) το οποίο λύνει συνθετικά αλλά όχι τόσο άνετα.
Mihalis_Lambrou έγραψε: ↑Παρ Φεβ 05, 2021 9:38 pmΊσως το εξής είναι ωραία ασκησούλα ρουτίνας με Αναλυτική, αλλά κάπως πιο ζόρικο συνθετικά:
Αν πάρουμε σημείαστις πλευρές
αντίστοιχα, ενός τριγώνου
, και αν ισχύει
, τότε τα τρίγωνα
![]()
έχουν το ίδιο βαρύκεντρο.
Το συγκεκριμένο υπάρχει στον Πάππο (αν θυμάμαι καλά για την ειδική περίπτωση όπου οι παρπάνω λόγοι είναι, νομίζω, ο) το οποίο λύνει συνθετικά αλλά όχι τόσο άνετα.
Μιχάλη, το θέμα αυτό είναι λυμένο με διανύσματα στην παρακάτω δημοσίευσηMihalis_Lambrou έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 11:53 pm
Ίσως το εξής είναι ωραία ασκησούλα ρουτίνας με Αναλυτική, αλλά κάπως πιο ζόρικο συνθετικά:
Αν πάρουμε σημείαστις πλευρές
αντίστοιχα, ενός τριγώνου
, και αν ισχύει
, τότε τα τρίγωνα
έχουν το ίδιο βαρύκεντρο.
Το συγκεκριμένο υπάρχει στον Πάππο (αν θυμάμαι καλά για την ειδική περίπτωση όπου οι παρπάνω λόγοι είναι, νομίζω, ο) το οποίο λύνει συνθετικά αλλά όχι τόσο άνετα.
Ενδιαφέρον.ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΗΣ έγραψε: ↑Δευ Φεβ 08, 2021 9:28 amΜιχάλη, το θέμα αυτό είναι λυμένο με διανύσματα στην παρακάτω δημοσίευσηMihalis_Lambrou έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 11:53 pm
Ίσως το εξής είναι ωραία ασκησούλα ρουτίνας με Αναλυτική, αλλά κάπως πιο ζόρικο συνθετικά:
Αν πάρουμε σημείαστις πλευρές
αντίστοιχα, ενός τριγώνου
, και αν ισχύει
, τότε τα τρίγωνα
έχουν το ίδιο βαρύκεντρο.
Το συγκεκριμένο υπάρχει στον Πάππο (αν θυμάμαι καλά για την ειδική περίπτωση όπου οι παρπάνω λόγοι είναι, νομίζω, ο) το οποίο λύνει συνθετικά αλλά όχι τόσο άνετα.
viewtopic.php?f=134&t=42376
Η άσκηση μπήκε σε εισαγωγικές εξετάσεις σε μία εποχή, όπου κάθε άλλη λύση πλην της Ευκλείδειας Γεωμετρίας απαγορευόταν δια ροπάλου. Ας δούμε λοιπόν και μία Γεωμετρική λύση. Θα χρησιμοποιηθούν δύο προτάσεις:Mihalis_Lambrou έγραψε: ↑Παρ Ιαν 22, 2021 11:53 pmΊσως το εξής είναι ωραία ασκησούλα ρουτίνας με Αναλυτική, αλλά κάπως πιο ζόρικο συνθετικά:
Αν πάρουμε σημείαστις πλευρές
αντίστοιχα, ενός τριγώνου
, και αν ισχύει
, τότε τα τρίγωνα
έχουν το ίδιο βαρύκεντρο.
Το συγκεκριμένο υπάρχει στον Πάππο (αν θυμάμαι καλά για την ειδική περίπτωση όπου οι παραπάνω λόγοι είναι, νομίζω, ο) το οποίο λύνει συνθετικά αλλά όχι τόσο άνετα.
Έτσι ακριβώς είναι Τηλέμαχε! Με αυτό το σύστημα έδωσα κι εγώ το 1972. Μέχρι το 1979, το μάθημα της ΓεωμετρίαςΚΕΦΑΛΟΝΙΤΗΣ έγραψε: ↑Παρ Φεβ 12, 2021 10:25 amΚαλημέρα από την Κεφαλονιά...
Γιώργο, το 1963 οι μόνες δεκτές λύσεις ήταν με Ευκλείδεια Γεωμετρία. Η οποιαδήποτε άλλη ήταν καταδικασμένη σε απόρριψη...
Βρήκα μία δημοσίευση στην οποία προτείνεις το ίδιο ακριβώς θέμα, ο διάλογος που έγινε ήταν ωφέλιμος.
viewtopic.php?f=178&t=63114
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης