Σελίδα 1 από 92
Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Κυρ Αύγ 05, 2012 10:33 pm
από Γιώργος Ρίζος
Ανοίγω αυτό το θέμα, με σκοπό να συλλέξουμε κάποια βασικά, εισαγωγικά ας τα πούμε, θέματα για μαθητές Γυμνασίου που δεν είναι εξοικειωμένοι με τα θέματα που συζητάμε
ΕΔΩ
Η ιδέα ανήκει στον στυλοβάτη της προσπάθειας αυτής, τον
ΔΗΜΗΤΡΗ.
Ας δίνουμε εδώ σιγά - σιγά κάποια βατά και βασικά θέματα, περιμένοντας τις απαντήσεις των μαθητών, που θα ήθελαν να ασχοληθούν.
Κατόπιν, οι συμβουλές, τα μυστικά, οι τεχνικές, οι προεκτάσεις που θα αποκαλύπτονται σταδιακά θα είναι δυνατό εργαλείο στα χέρια των μικρών μας μαθητών.
Ευχαριστώ!
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Κυρ Αύγ 05, 2012 10:50 pm
από kleovoulos
Γιώργος Ρίζος έγραψε:Ανοίγω αυτό το θέμα, με σκοπό να συλλέξουμε κάποια βασικά, εισαγωγικά ας τα πούμε, θέματα για μαθητές Γυμνασίου που δεν είναι εξοικειωμένοι με τα θέματα που συζητάμε
ΕΔΩ
Η ιδέα ανήκει στον στυλοβάτη της προσπάθειας αυτής, τον
ΔΗΜΗΤΡΗ.
Ας δίνουμε εδώ σιγά - σιγά κάποια βατά και βασικά θέματα, περιμένοντας τις απαντήσεις των μαθητών, που θα ήθελαν να ασχοληθούν.
Κατόπιν, οι συμβουλές, τα μυστικά, οι τεχνικές, οι προεκτάσεις που θα αποκαλύπτονται σταδιακά θα είναι δυνατό εργαλείο στα χέρια των μικρών μας μαθητών.
Ευχαριστώ!
Πολύ ενδιαφέρον κύριε Ρίζο. Έτσι, οι μαθητές που ενδιαφερόμαστε και έχουμε μέινει πίσω, θα έχουμε την ευκαιρία να συμμετέχουμε ενεργά σε θέματα κατάλληλα για το επίπεδό μας.
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Κυρ Αύγ 05, 2012 11:45 pm
από Atemlos
Άσκηση 2)
Να συγκριθούν οι αριθμοί
και
(Ελπίζω να μην έχει ξαναμπεί)
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 06, 2012 12:47 am
από Φωτεινή
ΔΗΜΗΤΡΗΣ έγραψε:Πάμε με μια εύκολη, λοιπόν Κλεόβουλε:
ΑΣΚΗΣΗ-1-
Αν :
κα αν:
,
να βρεθούν οι αριθμοί
Aρχικά αφού όλα τα κλάσματα είναι ίσα μεταξύ τους είναι ίσα με έναν αριθμό
.
Αντιστοιχίζουμε τους
με το
.
Tώρα αντικαθιστούμε τους
με το k.
Oπότε τώρα μπορούμε να βρούμε τις τιμές τους.
Άρα
,
,
.
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 06, 2012 1:35 am
από gian7
Atemlos έγραψε:Άσκηση 2)
Να συγκριθούν οι αριθμοί
και
(Ελπίζω να μην έχει ξαναμπεί)
Έστω
. Τότε :
, που ισχύει, άρα ισχύει και η αρχική υπόθεση
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 06, 2012 3:11 am
από ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
ΑΣΚΗΣΗ 3: Αν οι αριθμοί
, είναι ομόσημοι και ισχύουν οι σχέσεις:
,
, και ,
,
να βρεθούν οι αριθμοί
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 06, 2012 7:15 pm
από kleovoulos
ΔΗΜΗΤΡΗΣ έγραψε:ΑΣΚΗΣΗ 3: Αν οι αριθμοί
, είναι ομόσημοι και ισχύουν οι σχέσεις:
,
, και ,
,
να βρεθούν οι αριθμοί
Όπως πάντα κ. Δημήτρη, δύσκολα και ενδιαφέροντα προβλήματα. Ας ξεκινήσω.
Καταρχήν, αφού όλοι οι λόγοι είναι ίσοι μεταξύ τους, θα είναι ίσοι και με έναν αριθμό
.
Άρα
και
και
Συνεπώς:
Οπότε
Ο λόγος για τον οποίο ο
είναι θετικός είναι επειδή
και
ομόσημοι αριθμοί.
Τώρα βρίσκουμε τους
συναρτήσει του
:
Έχουμε
και γνωρίζουμε ότι:
Οπότε αντικαθιστούμε τους
με τους
τύπους:
Tώρα είναι εύκολο να βρούμε τους
και
.
Αν θέλουμε να επαληθεύσουμε το αποτέλεσμα μπορούμε να κάνουμε και πάλι αντικατάσταση.
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 06, 2012 11:08 pm
από ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
ΑΣΚΗΣΗ 4:Να βρεθούν τα ψηφία
, αν γνωρίζουμε ότι ο αριθμός
διαιρείται με το
, με το
και με το
και ότι είναι μικρότερος από τον αριθμό
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Τρί Αύγ 07, 2012 2:00 pm
από kleovoulos
Αν δε πειράζει, θέλω να κάνω μία πρόταση. - Καλό θα ήτανε κάθε δημοσίευση να έχει ένα κομμάτι θεωρίας και ένα παράδειγμα ασκήσεων, και ύστερα ασκήσεις προς λύση ώστε να ξέρουμε πώς να κινηθούμε. Συγκεκριμένα, δεν έχουμε δει κάτι παρόμοιο με την άσκηση από πάνω, τουλάχιστον όχι φέτος (Β' Γυμνασίου). Χθες παρείγγειλα το "Ολυμπιάδες Μαθηματικών" του κ. Στεργίου. Πιστεύετε πώς θα με βοηθήσει;
-----
ΑΣΚΗΣΗ 4:Να βρεθούν τα ψηφία
αν γνωρίζουμε ότι ο αριθμός
διαιρείται με το
, με το
,με το
και ότι είναι μικρότερος από τον αριθμό
.
Aρχίζουμε λέγοντας ότι το
O αριθμός
είναι άρτιος αφού διαιρείται με το 2 και το 5, που σημαίνει ότι το
μπορεί να πάρει ΜΟΝΟ την τιμή 0. (έτσι ώστε να διαρείται και με το 5 και με το 2, και για να ισχύσει αυτό, ο αριθμός πρέπει να λήγει σε 0.
Δεδομένου του ότι ο αριθμός είναι μικρότερος του 44000, και αφού το άθροισμα των ψηφίων του αριθμού είναι πολλαπλάσιο του 3, τότε:
πολ
, δηλαδή,
Όμως
, άρα
, όπου ο
είναι ακέραιος.
Οπότε :
ΚΑΙ
Οι κοινές ακέραιες λύσεις είναι το 4 και το 5.
Οπότε το χ μπορεί να πάρει τις τιμές
ή
. Και στις δύο περιπτώσεις έχουμε άθροισμα πολλαπλάσιο του 3, όμως αν πάρουμε το χ ως 4, τότε ξεπερνάμε τον αριθμό 44000. Οπότε το χ παίρνει την τιμή 1.
Και ο αριθμός είναι
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Τρί Αύγ 07, 2012 3:10 pm
από ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
kleovoulos έγραψε:Αν δε πειράζει, θέλω να κάνω μία πρόταση. - Καλό θα ήτανε κάθε δημοσίευση να έχει ένα κομμάτι θεωρίας και ένα παράδειγμα ασκήσεων, και ύστερα ασκήσεις προς λύση ώστε να ξέρουμε πώς να κινηθούμε. Συγκεκριμένα, δεν έχουμε δει κάτι παρόμοιο με την άσκηση από πάνω, τουλάχιστον όχι φέτος (Β' Γυμνασίου). Χθες παρείγγειλα το "Ολυμπιάδες Μαθηματικών" του κ. Στεργίου. Πιστεύετε πώς θα με βοηθήσει;
-----
ΑΣΚΗΣΗ 4:Να βρεθούν τα ψηφία
αν γνωρίζουμε ότι ο αριθμός
διαιρείται με το
, με το
,με το
και ότι είναι μικρότερος από τον αριθμό
.
Aρχίζουμε λέγοντας ότι το
Και έστω ότι
Για να βρούμε τις τιμές που μπορεί να πάρει το
, θα βρούμε τα κοινά πολλαπλάσια των
και
.
Έστω ότι
Όπου
{
}
Όμως για να είναι ακέραιοι αριθμοί οι
πρέπει :
Όπου:
{
}
Tέλος, με γρήγορους και πρόχειρους υπολογισμούς βρίσκουμε ότι το
και
.
Eνώ
και
.
Όπως προανέφερα δεν έχω δει κάτι παρόμοιο οπότε προφανώς είναι λάθος η λύση. Όποιος άλλος θέλει να επιχειρήσει ας το κάνει.
Γράφω το τι μας χρειάζεται από την Α Γυμνασίου:
(α) Ένας αριθμός διαιρείται με το
, αν είναι άρτιος (δηλ. λήγει σε
).
(β) Ένας αριθμός διαιρείται με το
, αν και μόνο αν΄λήγει σε
, ή σε
(γ) Ένας αριθμός διαιρείται με το
, αν και μόνο αν το άθροισμα των ψηφίων του, είναι πολλαπλάσιο του
Συνδύασε τώρα τα παραπάνω και προσπάθησε να λύσεις την άσκηση.
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Τρί Αύγ 07, 2012 4:19 pm
από kleovoulos
Αυτήν είναι η λύση.
kleovoulos έγραψε:
Aρχίζουμε λέγοντας ότι το
O αριθμός
είναι άρτιος αφού διαιρείται με το 2 και το 5, που σημαίνει ότι το
μπορεί να πάρει ΜΟΝΟ την τιμή 0. (έτσι ώστε να διαρείται και με το 5 και με το 2, και για να ισχύσει αυτό, ο αριθμός πρέπει να λήγει σε 0.
Δεδομένου του ότι ο αριθμός είναι μικρότερος του 44000, και αφού το άθροισμα των ψηφίων του αριθμού είναι πολλαπλάσιο του 3, τότε:
πολ
, δηλαδή,
Όμως
, άρα
, όπου ο
είναι ακέραιος.
Οπότε :
ΚΑΙ
Οι κοινές ακέραιες λύσεις είναι το 4 και το 5.
Οπότε το χ μπορεί να πάρει τις τιμές
ή
. Και στις δύο περιπτώσεις έχουμε άθροισμα πολλαπλάσιο του 3, όμως αν πάρουμε το χ ως 4, τότε ξεπερνάμε τον αριθμό 44000. Οπότε το χ παίρνει την τιμή 1.
Και ο αριθμός είναι
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Τρί Αύγ 07, 2012 4:52 pm
από ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
ΑΣΚΗΣΗ 5.: Έστω
, όπου
, (δηλαδή ο
, είναι ακέραιος)
Να αποδείξετε ότι δεν υπάρχει ακέραιος
, έτσι ώστε να είναι:
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: (Για τους μικρούς μαθητές)
Έστω π.χ ότι
. Tότε, π.χ το
, θα το βρούμε αν βάλλουμε όπου
, το
.
Δηλαδή,
Επίσης, θυμηθείτε τις ιδιότητες των δυνάμεων και κυρίως:
, και :
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Παρ Αύγ 10, 2012 4:01 pm
από freyia
ΔΗΜΗΤΡΗΣ έγραψε:ΑΣΚΗΣΗ 5.: Έστω
, όπου
, (δηλαδή ο
, είναι ακέραιος)
Να αποδείξετε ότι δεν υπάρχει ακέραιος
, έτσι ώστε να είναι:
Άμα αντικαταστήσουμε στην εξίσωση, τότε:
Επομένως:
Επομένως:
Επομένως:
Επομένως:
Επομένως:
. Επειδή η εξίσωση αυτή είναι αδύνατη, σημαίνει ότι δεν υπάρχει ακέραιος
, ο οποίος θα επαληθεύει την εξίσωση της εκφώνησης.
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Σάβ Αύγ 11, 2012 3:42 pm
από gauss1988
AΚΗΣΗ 6. Σε ένα μαθηματικό διαγωνισμό, υπήρχαν δύο ισοδύναμα βαθμολογικά θέματα. Στο πρώτο θέμα, απάντησαν σωστά το
% των μαθητών , στο δεύτερο θέμα απάντησαν σωστά το
% , ενώ το
% των μαθητών δεν απάντησε σωστά σε κανένα από τα δύο θέματα. Κάθε σωστή απάντηση παίρνει άριστα και κάθε λανθασμένη, παίρνει μηδέν.
Κάποιος ισχυρίζεται ότι όσοι μαθητές πήραν άριστα είναι τόσοι, όσοι απάντησαν μόνο στο πρώτο θέμα.
Είναι σωστός ο ισχυρισμός;
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 13, 2012 10:52 am
από ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ
AΣΚΗΣΗ 7. Να βρείτε το ψηφίο των μονάδων των αριθμών:
(α)
(b)
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 13, 2012 12:46 pm
από Μπάμπης Στεργίου
Από τη βόρεια Εύβοια στέλνω την παρακάτω άσκηση στην ωραία πρωτοβουλία του Γιώργου
-----------------------
Άσκηση 8
Αν
,
και οι όροι των κλασμάτων έχουν το ίδιο πλήθος ψηφίων, να αποδείξετε ότι
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 13, 2012 1:09 pm
από matha
Μπάμπης Στεργίου έγραψε:Από τη βόρεια Εύβοια στέλνω την παρακάτω άσκηση στην ωραία πρωτοβουλία του Γιώργου
-----------------------
Άσκηση 8
Αν
,
και οι όροι των κλασμάτων έχουν το ίδιο πλήθος ψηφίων, να αποδείξετε ότι
Ας είναι
και
Τότε,
και
Επειδή
αρκεί να αποδειχθεί ότι
δηλαδή ότι
Όμως, είναι
και
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 13, 2012 1:15 pm
από kleovoulos
Μόλις τώρα γύρισα από τις διακοπές. Θα ξεκουραστώ και αύριο θα στρωθώ στη δουλειά
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Δευ Αύγ 13, 2012 10:24 pm
από Γιώργος Ρίζος
Μπάμπης Στεργίου έγραψε:Από τη βόρεια Εύβοια στέλνω την παρακάτω άσκηση στην ωραία πρωτοβουλία του Γιώργου
Μπάμπη καλησπέρα. Ας αποδώσουμε
"τα του Καίσαρος τω Καίσαρι"
Η ιδέα ήταν του
ΔΗΜΗΤΡΗ. Το λέω και παραπάνω.
Τώρα που είμαι, για πολύ λίγο..., στον υπολογιστή μου και έχω αξιοπρεπή σύνδεση,
προτείνω τρεις πρώτες ασκήσεις Γεωμετρίας από παλιούς διαγωνισμούς Ε.Μ.Ε.
Κάποιοι μαθητές μας σίγουρα θα τις ξέρουν, ας εξασκηθούν και οι νεώτεροι.
Η προαπαιτούμενη θεωρία είναι γνωστή (δίχως αποδείξεις) από το Δημοτικό.
Οι λέξεις "κλειδιά" για την αναζήτηση των εργαλείων για την επίλυση είναι:
Άθροισμα γωνιών τριγώνου, Κατακορυφήν, παραπληρωματικές, συμπληρωματικές γωνίες.
Οι γενικές τεχνικές είναι: Εκφράζουμε άγνωστες γωνίες συναρτήσει άλλων. Σημειώνουμε πάνω στο σχήμα τα γνωστά στοιχεία. Φέρνουμε παράλληλες αν και όταν χρειάζεται... Και πάνω απ' όλα εξασκούμε τη
φαντασία μας!
Άσκηση 9
Στο σχήμα όπου η
είναι παράλληλη προς τη
να υπολογιστεί το άθροισμα των γωνιών
- 13-8-2012 Διαγωνισμοί 1.jpg (4.29 KiB) Προβλήθηκε 22969 φορές
Θαλής 1998-1999 Β΄ Γυμνασίου
Άσκηση 10
Στο παρακάτω σχήμα υπολογίσετε το
σε μοίρες.
- 13-8-2012 Διαγωνισμοί 2.jpg (10.15 KiB) Προβλήθηκε 22969 φορές
Θαλής 2006-2007 Γ΄ Γυμνασίου
Άσκηση 11
11. Στο διπλανό σχήμα δίνεται ότι
i.
ii.
iii.
iv.
Να βρεθούν οι γωνίες του τετραπλεύρου
- 13-8-2012 Διαγωνισμοί 3.jpg (6.16 KiB) Προβλήθηκε 22969 φορές
Θαλής 1999-2000 Β΄ Γυμνασίου
edit: Αντικατάστησα την εικόνα - κείμενο με κείμενο Latex.
Re: Εισαγωγή σε Διαγωνιστικά Μαθηματικά για Γυμνάσιο
Δημοσιεύτηκε: Τρί Αύγ 14, 2012 9:21 am
από Γιώργος Ρίζος
Συνεχίζοντας, άλλες τρεις ασκήσεις στο "ίδιο πνεύμα". Καλό υπόλοιπο διακοπών! Ραντεβού τον Σεπτέμβριο.
Άσκηση 12
Στο παρακάτω σχήμα δίνονται
(α)
(β)
ισοσκελές τρίγωνο
με
(γ) η
είναι διχοτόμος της γωνίας
(δ)
Να βρείτε τις γωνίες
Να εξηγήσετε γιατί οι ευθείες
δεν είναι παράλληλες
- 13-8-2012 Διαγωνισμοί 4.jpg (12.15 KiB) Προβλήθηκε 22969 φορές
Θαλής 2003-2004 Β΄ Γυμνασίου
Άσκηση 13
Στο διπλανό τραπέζιο
δίνεται ότι
και ότι τα τρίγωνα
είναι ισοσκελή με
(i) Να αποδείξετε ότι η
διχοτομεί τη γωνία
(ii) Να υπολογίσετε τη γωνία
- 13-8-2012 Διαγωνισμοί 5.jpg (7.97 KiB) Προβλήθηκε 22969 φορές
Θαλής 2006-2007 Β΄ Γυμνασίου
Άσκηση 14
Στο παρακάτω σχήμα είναι
και η διχοτόμος
της γωνίας
είναι παράλληλη στην
. Να υπολογίσετε τις γωνίες του τριγώνου
.
- 13-8-2012 Διαγωνισμοί 6.jpg (6.21 KiB) Προβλήθηκε 22969 φορές
Θαλής 2005-2006 Β΄ Γυμνασίου
edit: Αντικατάσταση κειμένου-εικόνας με κείμενο Latex