Ύστερα από τη μακρά κουβέντα που ως συνηθίζεται στο χώρο αυτό να γίνεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή,
θα ήθελα να σχολιάσω κάτι σχετικό το τρίτο ερώτημα(Δ3) του τετάρτου θέματος.
Οι μαθητές καλούνται να υπολογίσουν το εμβαδό ενός σχήματος που περιβάλλεται από κάποια συγκεκριμένα
όρια.
Θα έλεγε κανείς ότι το θέμα είναι απλό και εντελώς υπολογιστικό. Ναί, έτσι είναι, θα έλεγε κανείς αρχικά.
Αν όμως επιχειρήσουμε να κάνουμε το σχήμα τότε έχουμε δύο επιλογές.
Η πρώτη είναι να σχεδιάσουμε πρόχειρα ένα σχήμα και πάνω σ' αυτό να σκεφτούμε.
Έτσι δεν υπάρχει πρόβλημα. Μάλιστα θα έλεγε κανείς ότι έτσι σκέφτονται οι γεωμέτρες
και οι μαθηματικοί γενικότερα.
Η εποπτεία είναι χρήσιμη αλλά κυρίως το λόγο έχει η βαθύτερη νόηση. Εξάλλου με το θέμα
αυτό ασχολήθηκε βαθύτερα ο Αριστοτέλης στα "Αναλυτικά Ύστερα Α,Β" .
Εξάλλου ο Θεμίστιος, ένας φιλόσοφος του 4ου μ. Χ. αιώνα σχολιαστής των παραπάνω έργων του Αριστοτέλη
το λέει αυτό ξεκάθαρα:
"Ούτε οι γεωμέτρες χρησιμοποιούν τις γραμμές που βλέπουν και για τις οποίες σκέφτονται και αποδείχνουν,
αλλά εκείνες τις οποίες έχουν μέσα στο νού τους και των οποίων σύμβολα είναι εκείνες που σχεδιάζουν"
"Οὐδ' οἰ γεωμέτραι κέχρηνται ταῖς γραμμαῖς ὑπέρ ὦν διαλέγονται καί δεικνύουσιν, ἀλλ' ἃς ἒχουσιν ἐν τῇ ψυχῇ, ὧν εἰσι
σύμβολα αἱ γραφόμεναι" (Θεμίστιος 23,29)
Η δεύτερη επιλογή είναι να κάνουμε ένα ακριβέστερο σχήμα, τέτοιο ώστε να ικανοποιεί κατά το δυνατόν ακριβέστερα
το όλο θέμα με το οποίο ασχολείται κανείς. Κι αυτό ακουμπά σε ένα ρεαλισμό και σε μια στέρεη αντίληψη, ιδιαίτερα μάλιστα
στους νέους που προσπαθούν να μυηθούν στη μαθηματική σκέψη ποου ξεκινά από την πραγματικότητα, αναδύεται στο
αφηρημένο περιβάλλον και επανέρχεται δυναμικότερη στον πραγματικό κόσμο που βιώνει.
Η δεύτερη αυτή επιλογή σήμερα έχει πολλές υποστηρικτικές δυνατότητες, λογισμικά, όργανα σχεδίασης, κλπ...
Αν επιχειρήσουμε να κάνουμε ένα ακριβές σχήμα στο ερώτημα αυτό τότε έχουμε την ακόλουθη μορφή:
Αν προσέξει κανείς η συνάρτηση που έχει δυνάμεις πολλαπλάσια της μεταβλητής , έχει εκθέτη μόλις το .
Επίσης για να χωρέσει το όλο δρώμενο στο περιβάλλον του λογισμικού έχω δώσει την αναλογία των μοναδιαίων στοιχείων των δύο αξόνων
που είναι για να κερδίσουμε χώρο προς μεγαλύτερα ύψη της "όμορφης αυτής μπότας".
Στην άσκηση που δόθηκε στους μαθητές ζητούσε σχήμα όπου η συνάρτηση είχε εκθέτη !!!
Ένα τέτοιο σχήμα στο περιβάλλον του λογισμικού δίνει μια "μερική άποψη" το ακόλουθο σχήμα:
Πού βρίσκεται η κορυφή της "μπότας" αυτής; Προφανώς σε απόσταση από τον άξονα των ίση με :
περίπου.
Αυτό σημαίνει ότι άν θελήσει κανείς να σχεδιάσει σε ένα μιλιμετρέ χαρτί και με μονάδες των αξόνων ένα εκατοστό την κάθε μιά τότε η βάση
της "μπότας" αυτής θα είναι ίση με και το ύψος ίσο με:
δηλαδή θα απαιτούνταν ένα τέτοιο χαρτί μήκους τόσων χιλιομέτρων.
Η αδυναμία αυτή δεν ξεπερνιέται με αλλαγή της κλίμακας των αξόνων διότι αν επιχειρήσουμε μεγαλύτερη κλίμακα τότε
το σχήμα της βάσης της "μπότας" εκφυλίζεται σε ευθύγραμμο τμήμα.
Τελική σκέψη: Τί θα πείραζε αν αντί του πέντε επέλεγε επιτροπή τον εκθέτη ; Απλά θα άλλαζε τη τελική μορφή
του ζητούμενου τύπου. Όμως θα ήταν δυνατή μια καλή προσομοίωση του συνολικού σχήματος.
Κώστας Δόρτσιος
ΥΓ. Παραθέτω κι ένα δυναμικό σχήμα με οδηγίες χρήσης.
- Αρχική σελίδα Αρχική Σελίδα Ευρετήριο Δ. Συζήτησης ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
- Αναζήτηση
-
- Τώρα είναι Σάβ Απρ 20, 2024 12:38 am
- Όλοι οι χρόνοι είναι UTC+03:00
Σχόλιο για το σχήμα στο Θέμα Δ3
Συντονιστής: spyros
Σχόλιο για το σχήμα στο Θέμα Δ3
Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από KDORTSI » Σάβ Ιουν 17, 2017 12:47 am
Λέξεις Κλειδιά:
Μετάβαση σε
- Γενικά Μηνύματα
- ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ MATHEMATICA.GR
- ΓΥΜΝΑΣΙΟ
- ↳ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
- ↳ B ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
- ↳ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
- ΛΥΚΕΙΟ
- ↳ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ
- ↳ ΑΛΓΕΒΡΑ Α'
- ↳ Τράπεζα Θεμάτων, Άλγεβρα A
- ↳ ΕΥΚΛΕΙΔΕΙΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Α'
- ↳ Τράπεζα Θεμάτων, Γεωμετρία A
- ↳ Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
- ↳ ΑΛΓΕΒΡΑ Β'
- ↳ Τράπεζα Θεμάτων, Άλγεβρα Β
- ↳ ΕΥΚΛΕΙΔΕΙΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Β'
- ↳ Τράπεζα Θεμάτων, Γεωμετρία Β
- ↳ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Β'
- ↳ Τράπεζα Θεμάτων, Μαθηματικά Θετικού Προσανατολισμού Β
- ↳ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ
- ↳ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Γ'
- ↳ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Γ'
- ↳ ΜΙΓΑΔΙΚΟΙ
- ↳ ΣΥΝΑΡΤΗΣΕΙΣ - ΟΡΙΑ - ΣΥΝΕΧΕΙΑ
- ↳ ΔΙΑΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΟΣ
- ↳ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΟΣ
- ↳ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΥΛΗ Γ'
- ↳ ΘΕΜΑΤΑ ΜΕ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ Γ'
- ΕΠΑ.Λ.
- ΔΗΜΟΤΙΚΟ
- Ασκήσεις ΜΟΝΟ για μαθητές
- ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
- ↳ Πανελλήνιες Εξετάσεις
- ↳ Εξετάσεις Σχολών
- ↳ Εξετάσεις Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων
- ↳ Διάφορα άλλα θέματα εξετάσεων
- ↳ Εξετάσεις Δεσμών
- ↳ Α' Δέσμη
- ↳ Δ' Δέσμη
- Ο ΦΑΚΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ
- ↳ Άλγεβρα
- ↳ Ανάλυση
- ↳ Γεωμετρία
- ↳ Στατιστική-Πιθανότητες
- ↳ Γενικά
- ↳ Μαθηματική απόδειξη & Λογική
- ↳ Σχολικά Βιβλία, Οδηγίες κ.α.
- ↳ Σχολικά Βιβλία του ΟΕΔΒ και Βιβλία Καθηγητή
- ↳ Βιβλία του Κέντρου Εκπαιδευτικής 'Ερευνας
- ↳ Οδηγίες Διδασκαλίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ.α.
- ↳ Οδηγίες Διδασκαλίας από Σχολικούς Συμβούλους κ.α.
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ Α.Σ.Ε.Π.
- ↳ Γενική Συζήτηση - Σχόλια
- ↳ Προτεινόμενα Θέματα Μαθηματικών
- Α.Ε.Ι.
- ↳ ΑΝΑΛΥΣΗ
- ↳ ΑΛΓΕΒΡΑ
- ↳ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ
- ↳ ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΙΘΜΩΝ
- ↳ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ-ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ
- ↳ ΤΟΠΟΛΟΓΙΑ
- ↳ ΑΝΩΤΕΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
- ↳ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
- ↳ Μαθηματική Λογική & Θεμέλια Μαθηματικών
- ↳ Ασκήσεις ΜΟΝΟ για φοιτητές
- ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΟΛΥΜΠΙΑΔΕΣ
- ↳ Βασικά Θεωρήματα, Τεχνικές και Προτάσεις
- ↳ Άλγεβρα
- ↳ Γεωμετρία
- ↳ Θεωρία Αριθμών
- ↳ Συνδυαστική
- ↳ Θέματα για Γυμνάσιο - Juniors
- ↳ Άλγεβρα - Θεωρία Αριθμών - Συνδυαστική (Juniors) - Παλαιότερες Συζητήσεις
- ↳ Γεωμετρία (Juniors) - Παλαιότερες Συζητήσεις
- ↳ Άλγεβρα - Επίπεδο Θαλή/Ευκλείδη (Juniors)
- ↳ Γεωμετρία - Επίπεδο Θαλή/Ευκλείδη (Juniors)
- ↳ Γενικά - Επίπεδο Θαλή/Ευκλείδη (Juniors)
- ↳ Άλγεβρα - Προχωρημένο Επίπεδο (Juniors)
- ↳ Γεωμετρία - Προχωρημένο Επίπεδο (Juniors)
- ↳ Θεωρία Αριθμών - Προχωρημένο Επίπεδο (Juniors)
- ↳ Συνδυαστική - Προχωρημένο Επίπεδο (Juniors)
- ↳ Θέματα για Λύκειο - Seniors
- ↳ Άλγεβρα - Θεωρία Αριθμών - Συνδυαστική (Seniors) - Παλαιότερες Συζητήσεις
- ↳ Γεωμετρία (Seniors) - Παλαιότερες Συζητήσεις
- ↳ Άλγεβρα - Επίπεδο Θαλή/Ευκλείδη (Seniors)
- ↳ Γεωμετρία - Επίπεδο Θαλή/Ευκλείδη (Seniors)
- ↳ Γενικά - Επίπεδο Θαλή/Ευκλείδη (Seniors)
- ↳ Άλγεβρα - Επίπεδο Αρχιμήδη (Seniors)
- ↳ Γεωμετρία - Επίπεδο Αρχιμήδη (Seniors)
- ↳ Θεωρία Αριθμών - Επίπεδο Αρχιμήδη (Seniors)
- ↳ Συνδυαστική - Επίπεδο Αρχιμήδη (Seniors)
- ↳ Άλγεβρα - Προχωρημένο Επίπεδο (Seniors)
- ↳ Γεωμετρία - Προχωρημένο Επίπεδο (Seniors)
- ↳ Θεωρία Αριθμών - Προχωρημένο Επίπεδο (Seniors)
- ↳ Συνδυαστική - Προχωρημένο Επίπεδο (Seniors)
- ↳ Διαγωνισμοί για φοιτητές
- ↳ Βασικά Θεωρήματα, Τεχνικές και Προτάσεις (Φοιτητές)
- ↳ Άλγεβρα (Φοιτητές)
- ↳ Ανάλυση (Φοιτητές)
- ↳ Γεωμετρία (Φοιτητές)
- ↳ Θεωρία Αριθμών (Φοιτητές)
- ↳ Συνδυαστική-Πιθανότητες (Φοιτητές)
- ↳ Θέματα διαγωνισμών (ΕΜΕ, ΚΥΜΕ, BMO, JBMO, IMO, Kangaroo κλπ)
- ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
- Ιστορία των Μαθηματικών
- Διδακτική των Μαθηματικών
- ↳ Διαδραστικοί & σχέδια μαθημάτων με λογισμικό
- ↳ Ερευνητικές εργασίες (project)
- Μαθηματικά Κείμενα-Μελέτες
- Εκπαιδευτικά Θέματα
- Παιδαγωγικά Θέματα
- Διασκεδαστικά Μαθηματικά
- Άρθρα αρχικής σελίδας
- Ευρετήρια θεμάτων mathematica.gr
- ΟΔΗΓΙΕΣ LaTeX - ΛΟΓΙΣΜΙΚΑ - ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ - EBOOKS - ΝΕΕΣ ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ
- ↳ Οδηγίες για γραφή με TeX
- ↳ Πακέτα και γραφή σε TeX-κειμενογράφο
- ↳ Δοκιμές γραφής με TeX
- ↳ Χρήσιμες Μαθηματικές Ιστοσελίδες
- ↳ Χρήσιμες Ιστοσελίδες (μη μαθηματικού περιεχομένου)
- ↳ Ελεύθερα ηλεκτρονικά Βιβλία (free e-books)
- ↳ Μαθηματικό Λογισμικό
- ↳ Μαθηματικά & Τεχνολογία
- ↳ Νέες Προσθήκες
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 6 επισκέπτες